Travelmarket: Fair konkurrence på vej efter Momondo-salg

Travelmarket, der er en af de største rejsesøgemaskiner i Danmark og Skandinavien glæder sig over salget af Momondo. Travelmarket har tidligere kritiseret Momondo for at blive eksponeret af den nu tidligere aktionær TV2, men med salget til britiske Cheapflights forventer Travelmarket fremover en mere fair konkurrence.

Siden etableringen af rejsesøgemaskinen Momondo i 2006 har virksomheden bag succesen haft vokseværk. Rejsesøgemaskinen har op imod to millioner besøgende om måneden, og der er løbende foretaget udvidelse af medarbejderstaben – godt hjulpet på vej af TV-eksponering TV 2, der indtil i går var medejer af Momondo. Med salget af sine aktier til den nye ejer, britiske Cheapflights, henter TV2 i alt 46 millioner kroner på transaktionen.

Hovedkonkurrenten Travelmarket har tidligere kritiseret Momondo for at blive markant eksponeret via TV-reklamer af det statsligt ejede aktieselskab. Menmed Cheapflights som ny ejer mener Travelmarket, at der bliver skabt en mere ligevægtig konkurrence.

”Først og fremmest er det flot af stifterne af Momondo, og jeg vil sige tillykke med salget. Specielt til TV2, og nu hvor staten har gjort en god handel, og ikke længere har økonomiske interesser i Momondo, ser jeg frem til, at vi kan begynde at drive forretning på mere lige vilkår i Danmark, så deres massive tv eksponering af Momondo bliver nedtonet. Det ser jeg som positivt,” siger grundlægger og administrerende direktør af rejsesøgemaskinen Travelmarket, Ole Stouby.

Med købet af Momondo har Cheapflightsskabt sig en betydelig position i det skandinaviske marked, hvor den anden store aktør hovedsageligt er Travelmarket. Det anslås, at Cheapflightshar betalti omegnen af200 millioner kroner for Momondo, idet TV 2 havde en ejerandel på 23,5 procent – svarende til 46 millioner kroner, som TV 2 tjente på salget.

Trods sin relativt korte historie har Momondo haft en kraftig vækst i antallet af brugere, og rejsesøgemaskinen er også blevet anerkendt af flere medier over hele verden – bl.a. amerikanske CNN.

Hos Travelmarket er Ole Stouby usikker på, om Momondos ejerskifte og muligheden for en mere fair konkurrence vil betyde en øget tilgang i antallet af brugere til Travelmarkets rejsesøgemaskine.

”Vi vil fortsætte vores strategi og styrke vores markedsposition som hidtil, og om vi går yderligere frem i forhold til den nye situation med Momondo, afhænger jo i sidste ende af hvor dygtige vi er til fortsat at lancere nye og brugervenlige tiltag, som tiltrækker og fastholder brugerne. Som udgangspunkt tror jeg ikke, det betyder noget, men handlen viser jo uanset, at der er stor interesse for rejsesøgemaskiner i markedet”.

Udover rejsesøgemaskinen på internettet har Momondo også udgivet rejsebøger med fokus på storbyferier. Momondo er et datterselskab af Skygate, der bl.a. producerer Travel Management-løsning til store virksomheder og rejsebureauer.