Tre ud af fire danskere køber rejsen på nettet

Det er populært som aldrig før at bestille rejser på nettet. Ifølge FDIH bliver kun fem procent af alle rejser købt via personlig kontakt med et rejsebureau.

Omkring årtusindeskiftet var internettet stadig i sin spæde vorden. Dengang forudsagde administrerende direktør Ole Stouby fra rejsesøgemaskinen Travelmarket.dk, at rejsesalget via internettet ville eksplodere i løbet af få år. Travelmarket-direktøren fik ret, omend udviklingen gik noget langsommere end først antaget.

Men i dag køber tre ud af fire danskere årets sommerferierejse på nettet. Det viser en undersøgelse foretaget af Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).

”Godt tre ud af fire (74 procent, red.) forbrugere køber deres ferie på nettet, mens kun 3,9 procent ringer til et rejsebureau, og blot 1,4 procent møder fysisk op hos rejsebureauet. Vi kan dermed konkludere, at danskerne i den grad er vilde med at købe deres ferie på nettet,” siger kommunikationschef Henrik Theil fra FDIH.

Undersøgelsen betyder dog ikke, at blot 5,3 procent køber ferierejser gennem et rejsebureau. Det er dermed blot omkring fem procent af respondenterne i undersøgelsen, der har fysisk eller telefonisk kontakt med bureauet, mens mange flere kan være online-forbrugere, der har bestilt rejsen på de mange rejsebureauers hjemmesider.

Søgemaskiner og sociale medier spiller ind
Analysen viser også, at for halvdelen af forbrugerne (49,7 procent, red.) er egne erfaringer de vigtigste, når de skal vælge og købe en ferie. Men her er der også hjælp at hente, da søgeteknologi på nettet kan skabe det overblik, som forbrugerne har brug for, når den bedste og billigste rejse skal vælges.

”Hver femte (19 procent, red.) forbruger lader sig inspirere på prissammenligningssider som Momondo og Trivago, hvor forbrugerne hurtigt og nemt kan få et overblik over priser og tilgængelighed. Dermed har disse sider lige så stor betydning som venners anbefaling (18,7 procent, red.),” siger Henrik Theil.

De sociale medier spiller i dag en begrænset rolle, da kun syv procent i undersøgelsen hævder at lade sig inspirere til rejsekøb herigennem. Men FDIH vurderer, at de sociale medier på sigt vil fylde mere end de traditionelle medier som avis, tv og radio, og den udvikling vil vokse i takt med, at rejsebureauerne kommer til at færdes mere hjemmevante på de sociale mediere.

Den vurdering bakkes op af en af Danmarks større rejsearrangører.

”Nettet får en klart større betydning, og det gør de sociale medier dermed også. Kunderne har nu selv en unik mulighed for at lade sig inspirere, søge informationer og sammenligne og booke rejser, og det stiller krav til, at vi kan skille os ud og forklare relativt kompliceret stof på et flygtigt medie, som Facebook er. Hvis vi kan det, så er belønningen også stor, netop fordi kunderne lader sig inspirere på de sociale medier,” siger pressechef Steen Albrechtsen fra Albatros Travel.

 

Relaterede artikler:

Rejsesøgemaskine med prisgaranti

Bravo Tours holder fast i katalog og butikker

Online-andel på over 50 % af solgte rejser i Europa

Rejser for 8 milliarder dollar bookes via mobilen i 2013