Det grønlandske selvstyre foreslår at bygge tre nye lufthavne og udvide to eksisterende lufthavne til at kunne tage imod større passagerfly.
Hvis det står til det grønlandske selvstyres ansvarlige for bolig, byggeri og infrastruktur, så skal der fuld fart på byggeriet og udvidelsen af lufthavne på Grønland i de kommende år.
Tre bygder skal have deres helikopterlandingspladser erstattet af egentlige lufthavne. Og to eksisterende lufthavne skal udvides til at kunne tage i mod større fly fra Europa. Det var hovedpunkterne som den såkaldte naalakkersuisoq for bolig, byggeri og infrastruktur, Knud Kristiansen (A), fremlagde i det grønlandske parlament Inatsisartut i sidste uge i forbindelse med en debat om landets infrastruktur, hvor lufttrafik er en central brik. Det er praktisk taget den eneste måde at komme rundt i landet og den klart hurtigste og nemmeste måde at komme til og fra landet på.
Knud Kristensen foreslår, at man allerede næste år starter projekteringen af tre nye lufthavne i Ittoqqortoormiit, Qaqortoq og Tasiilaq. De to første skal så bygges fra 2017, mens den nye lufthavn i Tasiilaq skal bygges fra 2021.
Stor turistmagnet
Samtidig skal lufthavnene i Nuuk og Ilulissat udvides, så de to lufthavne kan tage større fly end de 30-50 personers turbopropfly, som Air Greenland fast benytter i lufthavnene. Tanken er at gøre lufthavnene store nok og ikke mindst deres landingsbaner lange nok til at kunne tage imod Boeing og Airbus mellemdistancefly. Dermed vil der blive skabt mulighed for flyruter direkte fra Europa og Nordamerika til Nuuk og Ilulissat.
Efter planen skal lufthavnen i Nuuk være udvidet i 2018 og Ilulissat skal være udvidet i 2019. Den rækkefølge vækker ikke just begejstring i Ilulissat. Her havde man gerne set, at de var de første til at få udvidet sin lufthavn. Ilulissat er i disse år en stor turistmagnet og kræfter i byen har derfor længe talt for at udvide både byens lufthavn og havn markant for at kunne tage imod flere tusinde turister om dagen.
Slår revner
Selvstyret mangler dog at finde finansiering af forslagene. I første omgang er det kun planen at afsætte 15 mio. kroner om året i de næste fire år til projektering.
Grønlands Selvstyre står sandsynligvis også overfor at skulle renovere øens største lufthavn, Kangerlussuaq, for op mod to milliarder kroner, da blandt andet lufthavnens landingsbane slår revner.
Selvstyret foreslår blandt andet, at lufthavnen i Nuuk udvides med en længere landingsbane.