Ved den sjette årlige udgave af Airline On-Time Performance Service Awards er tre nordiske flyselskaber i finalerunden om bedste punktlighed. Vinderne offentliggøres i denne uge.
Hver måned publicerer FlightStats.com en statistik over punktligheden hos flyselskaberne i hele verden. Målingen er efterhånden blevet en de facto standard inden for luftfartsindustrien.
I denne uge vil FlightStats, der hører hjemme i Portland i den amerikanske stat Oregon, offentliggøre de mest punktlige flyselskaber i 2014. Det er sjette år i træk, at den prestigefyldte On-time Performance Service (OPS) Award bliver uddelt.
Som sædvanligt er de nordiske flyselskaber med i front, da ikke alene SAS, men også Norwegian og Finnair i hver deres kategori har ligget godt til i de månedlige statistikker i løbet af året.
Der udpeges vindere i samlet otte kategorier, henholdsvis større globale flyselskaber, alliance-flyselskaber, Nordamerika, Europa, Asien & Stillehavsområdet, Mellemøsten og Afrika, Latinamerika samt endelig lavprisflyselskaber.
Finnair blandt favoritterne
I kategorien større globale flyselskaber er SAS en af de 10 finalister, der har været mest punktlige i 2014. Her skal SAS op imod Airberlin, ANA, Iberia, Japan Airlines, KLM, LAN Airlines, Lufthansa, SAS, Saudia og Singapore Airlines.
SAS får det svært i denne kategori. Japan Airlines har tradition for at have en konstant høj punktlighed, men spanske Iberia har overrasket alt og alle ved at indtage førstepladsen på den globale liste i fire ud af 12 måneder, hvorfor det spanske flyselskab må regnes for at være favorit.
Den mest spændende kategori set med de nordiske briller er større europæiske flyselskaber. Her er SAS, Finnair og Norwegian blandt de 10 selskaber i finalerunden. Konkurrenterne er græske Aegean, Aer Lingus, Airberlin, easyJet, Iberia, KLM og Lufthansa.
Ser man på de månedlige vindere i løbet af de 12 måneder i 2014 har Finnair alene indtaget førstepladsen fem gange og må derfor regnes for at være klar favorit foran Iberia. SAS og Norwegian har ikke haft førstepladser i den kategori i løbet af året, og må derfor forvente at kunne se den finske konkurrent løbe af med sejren.
Baltisk overraskelse kan være på vej
Kategorien for lavprisflyselskaber har Norwegian som en af finalisterne. De øvrige finalister er lavprisflyselskaber fra Europa, Asien og USA. Der er tale om AirAsia, airBaltic, easyJet, Iberia Express, IndiGo, Jetstar Airways, NIKI, Thai AirAsia og Virgin America.
Det norske lavprisflyselskab bør dog ikke sætte næsten op efter en topplacering. Det bliver enten Iberia Express, airBaltic eller Thai AirAsia, der løber af med sejren, hvis man skal skeler til placeringen i løbet af sidste år.
Punktlighedsstatistikkerne hos FlightStats.com er baseret på ankomster. En rettidig ankomst defineres som ankomst ved gate eller fjernparkering senest 15 minutter efter tidtabellen.