Den kombinerede flyrute fra Istanbul til Aalborg og Billund forsøges opdelt i to ruter fra sommertrafikprogrammet 2013. Dermed har Turkish Airlines udsigt til en fordobling af kapaciteten på det jyske marked.
Overraskelsen var stor, da Turkish Airlines annoncerede en trekantsflyvning, der udgikfra Istanbul via Aalborg til Billund og herfra tilbage til Istanbul. Ruten blev åbnet den 9. juli i årmed tre ugentlige afgange og har allerede været en stor succes.
Men hvis det står til Osman Sahan, der er General Manager for det tyrkiske selskabs afdeling i Billund, skal der være væsentligt mere kapacitet på ruten i det kommende sommertrafikprogram.
Lige nu sidder netværksafdelingen på hovedkontoret i Istanbul og studerer de anbefalinger og oplæg, der er kommet fra afdelingen i Aalborg og Billund. De er tilsyneladende relativt identiske, idet der anbefales en rutedeling, således at Billund får egne nonstop-fly til Istanbul og Aalborg tilsvarende.
“Vi håber, at vi kan få godkendt tre ugentlige afgange fra henholdsvis Aalborg og Billund, således at vi samlet kan tilbyde seks ugentlige flyforbindelser fra det vestdanske marked direkte til Istanbul og derfra videre i vort omfattende rutenet,“ forklarer Osman Sahan.
I dag flyves der med 132-sæders Airbus A319-fly, og der er samtidig en reel mulighed for, at Turkish Airlines næste sommer vælger at indsætte de større A320-fly, der kan tage mellem 150 og 167 passagerer afhænging af konfiguration. Bliver det tilfældet, vil den udbudte kapacitet blive endnu større.
Såfremt der kommerseks ugentlige afgange i fartplanenvil de naturligvis blive tilrettelagt, således at der ikke flyves de samme dage fra Aalborg og Billund. Dermed skabes det bedst mulige produkt og styrker mulighederne for at ramme ind i flere af de store trafikbølger, der giver adgang til attraktive forbindelse mod syd eller mod øst, hvilket vil sige Mellemøsten og Afrika samt Asien.
Ligger mellem øst og vest
Hos Turkish Airlines er man glade for beliggenheden ved Bosporus-strædet, der skærer lige gennem Istanbul og opdeler byen i en europæisk del samt en del tilhørende, hvad man kalder Lille-Asien.
Beliggenheden bruger man billedemæssigt til at forklare det tyrkiske selskabs grundværdi og positionering i markedet.
“Selskaberne i Asien er stærkt fokusereret på service, mens europæiske selskaber går mere op i punktlighed og præcision. Turkish Airlines forsøger med vore produkter at lægge sig mellem disse to verdener,“ forklarer Osman Sahan.
Han erkender dog samtidig, at punktligheden hidtil ikke har været det bedste varemærke for Turkish Airlines. Der arbejdes konstant med punktligheden, og selskabet forbedrer sig måned efter måned. Menfra et udgangspunkt, hvor op imod halvdelen af alle fly er forsinket, er det trods alt en udfordrende opgave.
I gang på rekordtid
Osman Sahan og hans kolleger på stationskontoret i Billund kom i gang på rekordtid. Første flyvning var den 9. juli, og blot fire dage før, kunne de flytte ind i kontoret, der tidligere havdehaft Cimber Sterling som lejer. Men formaliteterne med konkursboet havde forsinket indflytningen, der skulle have foregået noget tidligere.
Fem uger før det første fly gik i luften, ankom Osman Sahan til hans nye arbejdssted i Billund. Tidligere havde han været stationschef i Nevşehir Airport, der ligger tæt på Cappadocia, der er et meget populært turistområde.
I BIllund har Osman Sahan noteret sig, at alle er meget venlige. Han er begejstret for modtagelsen og kan lide den lettere afslappede stil, som han ikke mener praktiseres i for eksempel København og andre storbyer. “Det er bedre end forventet,“ siger Osman Sahan, mens et stort smil breder sig over læberne.