Tysk luftfartsselskab konkurs

Årets første luftfartskonkurs blev en realitet i denne uge, da tyske Blue Wings onsdag måtte indstille sine operationer.

Det tyske luftfartsselskab Blue Wings måtte i denne uge indgive konkursbegæring efter en længere periode med svære økonomiske problemer. Selskabet mistede allerede i slutningen af marts måned sidste år sin licens, da selskabet ikke kunne opfylde de økonomiske krav fra de tyske luftfartsmyndigheder. Licensen blev dog givet tilbage i begyndelsen af maj måned, men nu er det endegyldigt slut.

Blue Wingsforetog sine første flyvninger i juli 2003 og havde hovedbase i Düsseldorf International Airport. Selskabet rådede ved konkursen over 8 stk. Airbus-fly og havde 24 fly i ordre. Heraf var ét fly udlejet til Air Berlin og angiveligt to fly til Iraqi Airways.

Der var primært charter-destinationer i trafikprogrammet, hovedsagligt til Marokko, Tunesien, Kazakhstan, Libanon, Ukraine, Portugal, Rusland og Spanien.

Blue Wings Airbus A320

Blue Wings Airbus A320

Blue Wings var ejet af Alpstream AG, der havde Jorn Hellwig og NIL Investment som de største investorer.

Hos det britiske bookermaker-firma Paddypower kan man i øvrigt spille på, hvilket luftfartsselskab, der bliver det næste, der går konkurs. De britiske selskaber Bmibaby og Monarch har de laveste odds, hvor eventuelle spillere kan gøre en indsats til henholdsvis odds 3/1 og 5/1.

Finnair kan spilles på odds 10/1, mens SAS og Ryanair ligger på samme niveau med odds 50/1. Skulle det gå galt for Vatican Airlines kommer pengene 500 gange igen, mens der er 1.000 kr for en indsats af 1 krone, hvis den amerikanske regerings fly Air Force One må indstille driften p.g.a. økonomiske vanskeligheder.