Foto: Jerome / Wikimedia Commons.

Tysk transportminister: Tegel skal bevares

Den tyske transportminister tilslutter sig nu koret, der taler for at bevare den nedslidte Tegel-lufthavn i Berlin.

Lokale kræfter i Berlin har gennem længere tid, under overskiften ”Berlin har brug for Tegel”, arbejdet for, at den slidte Tegel-lufthavn i det nordlige Berlin fortsat skal være åben. Det har nu resulteret i, at borgerne i Berlin til september skal stemme om hvorvidt Tegel skal bestå. Et krav, som nu får opbalning fra uventet kant. Det er den tyske regerings transportminister, Alexander Dobrindt, der nu afviger fra den officielle politik om at den nye Berlin Brandenburg-lufthavn skal være den tyske hovedstads eneste lufthavn i fremtiden.

”Det er let at forestille sig en hovedstad med to lufthavne. Kapaciteten i Berlin Brandenburg vil sandsynligvis ikke være tilstrækkelig for Berlin på mellemlang sigt. Derfor er det værd at overveje at holde Tegel åben,” siger Alexander Dobrindt til den tyske avis Die Zeit.

Når en bevarelse af Tegel-lufthavnen er kommet på dagsordenen igen, så skyldes det den voldsomme trafikvækst i Berlin Tegel og ikke mindst Berlin Schönefeld, som har fundet sted mens man har ventet på Berlin Brandenburg. Således fløj næsten 33 mio. passagerer sidste år til og fra de to eksisterende Berlin-lufthavne, mens Brandenburg kun er dimensioneret til 27 mio. passagerer. Så hvis Tegel og Schönefeld lukkes, så vil Brandenburg fra dag et være for lille.

Derfor har bestyrelsen for Berlin Brandenburg da også allerede vedtaget at udvide lufthavnen i årene efter at den er åbnet. Det ændrer dog ikke ved, at den ved åbningen vil være for lille.

Lave museum i Brandenburg-lufthavn
Udmeldingen fra den tyske transportminister kommer kort tid efter en anden opsigtsvækkende udmelding i debatten om Berlins lufthavns-setup i fremtiden. Det var airberlin’s topchef Thomas Winkelmann, der i juni erklærede, at airberlin hellere vil forblive i Tegel-lufthavnen end rykke hele operationen til den nye Brandenburg-lufthavn, hvis Tegel-lufthavnen alligevel ikke lukkes. Og så kan Brandenburg lide museums-skæbnen.

”Hvis Tegel forbliver åben, så kan man lave museum i Brandenburg-lufthavnen. Vi vil med airberlin blive i Tegel,” sagde Thomas Winkelmann til Die Zeit.

Tegel-lufthavnen er flere gange er blevet kåret som en af verdens værste lufthavne. I øvrigt sammen med den anden Berlin-lufthavn, Schönefeld, som efter planen også skal lukke når Berlin Brandenburg åbner.

Berlin Brandenburg skulle oprindeligt have været åbnet i 2012 og Airberlin havde en storstillet plan om, at den nye lufthavn skulle bruges til at forfine selskabets transfer-produkt med bølger af fly ind og ud af lufthavnen med korte ”turn-around tider” og effektive flyskifter for passagererne. Indvielsen blev dog igen og igen udskudt på grund af store tekniske problemer med blandt andet lufthavnens brandslukningssystem i terminalerne. Nu er forventningen, at lufthavnen kan åbne i efteråret 2018. Men i marts i år pegede en uvildig rapport på, at åbningen kan risikere først at blive i foråret 2019.

 

 

Relaterede artikler:

Airberlin: Uåbnet storlufthavn kan blive museum

Risiko for Berlin-åbning i 2019

Ryanair: Bevar Tegel-lufthavnen

Berlin-lufthavne passerer 33 mio.

Uåbnet Berlin-lufthavn planlægger udvidelse

Berlin-lufthavne blandt verdens 10 dårligste

Vil bevare Berlin-lufthavn

Airberlin: En skændsel for hele Tyskland