Tysk turismesamarbejde satte Region Sjælland i fokus

Destination Femernebælt, der er et nyt tysk-dansk turismesamarbejde mellem Østdansk Turisme og Ostsee-Holstein-Tourismus, fik stor opmærksomhed under ITB-messen i Berlin.

Det nye dansk-tyske turistområde Destination Femernbælt blev præsenteret for de 180.000 besøgende og over 7.000 journalister fra hele verden ved den netop afholdte ITB turistmesse i Berlin.

Destination Femernbælt, der er et udviklingssamarbejdemellem Østdansk Turisme og tyske Ostsee-Holstein-Tourismus, valgte at bruge messens første dag til at løfte sløret for en række foreløbige analyseresultater om destinationens turismepotentiale. Analyseresultaterne peger på enorme udviklingspotentialer,og der var også stor opmærksomhed omkring Destination Femernbælt på ITB-messen.

“Vi oplever, at der er stor interesse for den nye turismedestination. Det fascinerer folk, at der er tale om et grænseoverskridende projekt, hvor to lande er sammen om at skabe én destination,“ fortæller projektleder Jesper Pørksen, Østdansk Turisme.

Destination Femernbælt var repræsenteret på Slesvig-Holstens messestand. Den danske del af det dansk-tyske turismeområde udgøres af Region Sjælland.

Glen Polano, direktør i Østdansk Turisme, mener da også, der er grund til at være optimistisk. “Der er ingen tvivl om, at turisme er big business, og Destination Femernbælt er et meget interessant investeringsområde,“, vurderer han.

Destination Femernbælt omfatter i Danmark: Region Sjælland; og i Tyskland: Kreis Plön, Kreis Ostholstein og Hansestaden Lübeck. Baggrunden for etableringen er den kommende fasteforbindelse mellem Tyskland og Danmark over Femernbælt. Forbindelsen forventes at være klar til brug i 2018. Der er tale om et udviklingsprojekt, som finansieres af EU Interreg IV A. Projektet løber til udgangen af 2011 og har et samlet budget på cirka 3 millioner euro.