Ukrainsk selskab dropper København

Det ukrainske luftfartsselskab Ukrainian Airlines, der i slutningen af marts skulle have overtaget ruten mellem København og Kiev, har droppet CPH. Kilder i branchen betegner det som en straffeaktion overfor lufthavnen.

Ukraine International Airlines (UIA)skulle den 2. april have overtaget ruten mellem København og Kiev fra kollegaen AeroSvit, der siden årsskiftet har været i svære økonomiske vanskeligehder.

Men de planer er nu droppet. UIA har meddelt Københavns Lufthavn, at man ikke har ledig flykapacitet til at servicere ruten i sommertrafikprogrammet. Oprindeligt skulle UIA have betjent ruten med fem ugentlige afgange opereret med et Boeing 737-500 fly med plads til 112 passagerer.

UIA er tilsyneladende i slutningen af 2012 kommer under direkte og indirekte ejerskab fra Ontobet Promotions Limited. Et cypriotisk baseret holdingselskab, der har samme ejerkreds som Mansvell Enterprises Limited, der stod bag Cimber Sterling. Dermed har den ukainske oligark Igor Kolomoiskij tilsyneladende fået kontrol over UIA og er i gang med at overføre alle de europæiske ruter fra det nødlidende AeroSvit til UIA.

Netop AeroSvit fik en af de første dage i januar tilbageholdt et Boeing 737-300 i Københavns Lufthavn, der selskabet ikke havde betalt et udestående for passagerafgifter. Københavns Lufthavn har senere hen frigivet flyet til den retsmæssige ejer, efter at afgifterne blev betalt. Men flyet tilhørte ikke AeroSvit, men i stedet flyleasingselskabet Wells Fargo.

Leder efter ny operatør
Kilder i branchen hævder, at UIA har valgt at droppe København fra rutekortet i den kommende sommer som en straffeaktion for, at lufthavnen valgte at udlevere flyet direkte til ejeren, og ikke til AeroSvit. Det ønsker Københavns Lufthavn dog ikke at kommentere.

Lufthavnen er i stedet optaget af at finde en ny operatør til ruten.

”Vi kigger os om efter andre selskaber, der kunne flyve den rute.”

Fredag den 25. marts 2011 fløj SAS den foreløbigt sidste afgang mellem København og Kiev, efter at AeroSvit havde gjort sin entré på ruten. Nu er der ingen operatør til den vigtige by i Ukraine, hvorfor det er oplagt, at SAS atter ser på mulighederne for at genetablere forbindelse til Kiev.

Hos SAS vil man da heller ikke afvise, at Kiev atter kan komme på rutekortet.

“Vi vurderer Kiev-ruteni øjeblikket, men der er ikke truffet nogen beslutning,“ siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS.

Læs også:

Ukraine International åbner til København

SAS bytter Kiev ud med Wroclaw