(Foto: BFU)

Ulykkesfly til Greenland Express

Den 2. juni starter Greenland Express flyvninger mellem Danmark og Grønland via Island med et 18 år gammelt Fokker F100-fly. Flyet var for snart fem år siden involveret i en dramatisk mavelanding i Stuttgart Lufthavn.

Mandag den 2. juni 2014 ventes en drøm at gå i opfyldelse for den grønlandskfødte iværksætter Gert Brask, der har etableret det virtuelle flyselskab Greenland Express.

Denne dato går et Fokker F100-fly på vingerne med kurs mod Keflavik-lufthavnen på Island og derfra videre til Grønland. I pressemeddelelsen omkring den forestående opstart af flyvninger fremgår det, at hollandske Denim Air skal flyve på vegne af Greenland Express, der ikke selv har de fornødne tilladelser og fly til rådighed.

Denim Air´s administrerende direktør Ronald Janssen kalder Fokker F100-flyet for et “moderne passagerfly“, selvom det blev leveret den 20. december 1995 til brasilianske TAM og således snart er 19 år gammelt.

Det pågældende fly blev kendt i medier over hele Europa, da det var ejet af ContactAir og fløj for Lufthansa. Flyet var nemlig involveret i en alvorlig hændelse den 14. september 2009, hvor det måtte mavelande i Stuttgart Lufthavn, da det ikke var muligt at fastlåse hovedlandingsstellet. Således måtte flyet lande kun på næsehjulet, mens flyets skrog kurede 1.000 meter hen ad landingsbanen.

Forinden havde flyet, der havde været undervejs fra Berlin til Stuttgart cirklet over lufthavnen i 90 minutter for at forsøge at løse problemet med fastlåsning af landingsstellet samtidig med, at flyet forbrugte brændstof for at tømme tankene, inden den forestående sikkerhedslanding.

To måneders reparation
Ved landingen i Stuttgart Lufthavn fik tre af de ombordværende 78 passagerer og besætningsmedlemmer mindre skader, mens fem passagerer i lufthavnen måtte behandles for chok.

Den alvorlige hændelse betød, at Stuttgart Lufthavn den pågældende dag var lukket fra kl. 10.45 til 18.30, hvorfor hele 167 flyvninger måtte aflyses.

Flyet med registreringen D-AFKE blev alvorligt beskadiget. Udover skade på landingsstellet, landingsflaps og flyet hale, blev en del af flyets beklædning på skrogets underside også revet op.

Skaderne var dog ikke så alvorlige, at flyet kunne karakteriseres som totalskadet, og i stedet valgte ContactAir at få flyet repareret. Det tog to måneder, hvorefter flyet den 11. november samme år blev sat i drift igen.

Kendte ikke til flyets historie
Hos Greenland Express var overraskelsen stor hos administrerende direktør Gert Brask, da han tirsdag aften fandt ud af, at det fly han havde indgået en treårig kontrakt om at leje, havde været udsat for denne hændelse.

”Jeg fik det at vide sent i går aftes (tirsdag aften, red.), men jeg havde da ønsket, at Denim Air selv havde fortalt mig det. Det kom som et chok, efter at en pilot, som jeg kendte havde tjekket flyet og blev opmærksom på det,“ fortæller Gert Brask til CHECK-IN.dk.

Hos det hollandske flyselskab Denim Air havde man tilsyneladende heller ikke checket flyets historie, førend det blev kontraheret til brug for Greenland Express.

“Vi var heller ikke opmærksomme på, at Fokker F100-flyet havde været involveret i hændelsen i Stuttgart. Det bekymrer os dog ikke, for det vigtigste er, at flyet er repareret og luftdygtigt. Hvis der havde været problemer med at sætte det i drift igen, ville det have været afskrevet i stedet. Lufthansa har nogle meget strenge krav og har deres navn og omdømme at passe på,“ forklarer Denim Air´s administrerende direktør Ronald Janssen til CHECK-IN.dk.

Ronald Janssen fortæller, at flyet efter reparationen er blevet lidt tungere, da det var nødvendigt at foretage nogle forstærkninger af skroget efter den voldsomme mavelanding i Stuttgart.

På spørgsmålet om, hvorvidt flyselskabets direktør heller ikke ville tøve med at købe en brugt bil, selvom den tidligere har været skadet efter en ulykke, siger Ronald Janssen.

“Det afhænger af, hvem der har repareret den, og hvor godt det er lavet.“

Flyet med produktionsnummer 11505 forlod ContactAir den 18. juli 2012, hvor det blev stationeret i Saarbrücken, efter at det var blevet overtaget af OLT Express. Det har dog stået ubeskæftiget siden januar 2013, da OLT Express i mellemtiden er gået konkurs.

(Foto: Bundesstelle fuer Flugunfalluntersuchungen)