Ulykkesselskab havde kun været i luften i seks uger

Et Boeing 737-fly fra pakistanske Bhoja Air styrtede i fredags ned tæt på Islamabad Airport, hvorved alle ombordværende 127 personer blev dræbt. Bhoja Air havde blot været operativt i seks uger, da ulykken indtraf.

Tirsdag den 6. marts foretog pakistanske Bhoja Air den første flyvning, efter at luftfartsselskabet var blev relanceret efter næsten 12 års stilstand. I år 2000 måtte selskabet nemlig indstille aktiviteterne på grund af økonomiske problemer.

Efter flere vellykkede testflvyninger med selskabets to nyansanskaffede aldrende Boeing 737-200 fly, kunne Bhjoa Air medflight B4786 den 6. marts gennemføre den første flyvning fra Karachi til Lahore.

Men blot seks uger senere er det hele måske slut igen. Fredag styrtede flight nummer B4213 kort før landingen i Islamabad Airport på en flyvning, der havde sit udgangspunkt i Karachi.

De foreløbige rapporter giver ikke nogen præcis årsag til styrtet. Der rapporteredes om dårligt vejr i området med kraftigt tordenvejr og lynnedslag. Samtidig skulle flyets kaptajn angiveligt have meddelt kontroltårnet tre minutter før uheldet, at der var gået ild i en af flyets brændstoftanke, og at han havde mistet kontrollen over flyet.

Ældre fly
Flyet var af typen Boeing 737-200 og blev oprindeligt leveret til British Airways i 1984 og har således været i drift i mere end 27 år.

I februar måned blev flyet med registeringen AP-BKC leveret fra sydafrikanske Comair, der flyver under en lokal franchiseaftale med British Airways. Spekulationer i pakistanske medier koncentrerer sig om, hvorvidt Bhoja Air har gennemført de nødvendige check af flyet, inden det blev indsat i drift.

Der er i alt produceret 1.114 fly af typen Boeing 737-200, og i alt 113 af disse har været involveret i ulykker. Ulykken i Islamabad er de fjerde mest alvorlige nogensinde med denne flytype.

I husarrest
Mens myndighederne undersøger årsagen bag flystyret, har Bhoja Airs direktør og bestyrelsesformand Farouk Omar Bhoja fået forbud mod at forlade Pakistan og er sat i en slags husarrest. Den slags hændelser foregår sædvanligvis kun, når der er mistanke om, at der er foretaget noget kriminelt, eller at man har udvist grov uagtsomhed.

I Pakistan var der indtil i fredags fire etablerede luftfartsselskaber, henholdsvis Pakistan International Airlines (PIA), Shaheen Air, airblue og Bhjoa Air. Herudover har et nyt selskab, Indus Air, ansøgt om licens til at operere flyvninger.

Bhoja Air´s hjemmeside er nu lukket, og det er tvivlsomt, om selskabet vil fortsætte.