United tabte over 1 milliard i første kvartal

Den gigantiske luftfartsfusion mellem United og Continental Airlines skulle skabe milliardbesparelser, men foreløbig høster man ingen frugter af fusionen. Selskabets første regnskabskvartal bød på et underskud på næsten 1,1 milliard kroner og en tilbagegang i trafikken.

Der var glæde tilbage i maj 2010, da man offentliggjorde fusionen mellem United Airlines og Continental Airlines. Det nye selskab United Airlines forventedes at skulle transportere 144 millioner passagerer årligt og ville blive verdens største.

Samtidig skulle der høstes milliarder i årlige besparelser og synergieffekter ved sammenlægningen af de to selskaber. Men foreløbig lader den gevinst vente på sig.

Det er moderselskabet United Continental Holdings Inc. der netop har præsenteret et underskud på på $213 millioner i regnskabsårets første kvartal. Det svarer til et tab på på 1.094 millioner danske kroner og en stigning på 16 % i forhold til samme kvartal året før.

Selskabet kalder selv første kvartal “udfordrende“.

Omsætningen steg ellers med 10,8 % til $8,2 milliarder, men udgifterne steg endnu hurtigere. Når underskuddet skal forklares, henviser selskabet til stigende brændstofomkostninger, katastrofen i kølvandet på det japanske jordskælv i marts samt uroligheder i det nordlige Afrika.

“I løbet af det første kvartal steg brændstofpriserne til det højeste niveau siden 2008. Det er virkelig hårde tider,“ siger koncernchef Jeff Smisek, der forventer, at også de kommende kvartaler vil blive “udfordrende“.

Koncernchefen ser dog lyst på det fusionerede selskab mulighederpå lidt længere sigt, når sammenlægningerne af ruter og organisationer er gennemført. I løbet af maj starter selskabet for alvor på at sammenlægge destinationer, og i 3. kvartal præsenteres et helt nyt fælles loyalitetsprogram.

Selskabet forventer at have strømlinet sine operationer i løbet af 2012, hvor man også vil overgå til ét samlet reservationssystem.

Det fusionerede selskab havde i første kvartal en kabinefaktor på 78,8 % på selskabets ruter, hvilket var et fald på knap 2procentpoint i forhold til samme kvartal året før.

United Airlines dækker i alt 370 destinationer i 59 lande og indgår i Star Alliance sammen med blandt andre Lufthansa og SAS.

Fusionen ventes at skabe synergieffekter og besparelser på knap 7 milliarder danske kroner fra 2013.