Seks amerikanske flyselskaber startede sidste år flyvninger til Cuba. Nu er tre af dem stoppet igen og de tre andre har skruet massivt ned for betjeningen af ruterne.
Interessen fra de amerikanske flyselskaber var stor, da USA’s sanktioner mod Cuba sidste år blev løftet og der blev gjort klar til at der igen kunne komme kommerciel flytrafik mellem de to lande. En stribe flyselskaber søgte om lov til at åbne ruter fra USA til Cuba. Seks selskaber fik godkendelserne og i november sidste år var de første flyvninger en realitet.
Godt et halvt år efter har euforien lagt sig, da efterspørgslen slet ikke stod mål med udbuddet af sæder, ligesom USA’s nuværende præsident, Donald Trump, tidligere i år genindførte nogle af de sanktioner, som hans forgænger, Barack Obama, havde fjernet for godt et år siden.
Alt for stort sædeudbud
Tre af de seks selskaber er helt stoppet med at flyve til Cuba. Det er lavprisselskaberne Spirit og Frontier samt det lille Florida-selskab Silver, der havde 21 ugentlige flyvninger fra Florida til cubanske provinsbyer frem til den 22. april. Spirit lukkede den 31. maj ned mellem Fort Lauderdale og Havana. Frontier lukkede sin rute mellem Miami og Havana den 4. juni.
Blandt de tre tilbageværende selskaber, American Airlines, JetBlue og Southwest var de to førstnævnte faktisk de første til at tage konsekvensen af det alt for store sædeudbud. Allerede kort tid efter åbningen for flytrafik mellem de to lande meddelte American Airlines, at man fjernede den ene af to daglige flyvninger på hver af de tre nye ruter fra Miami til Holguin, Santa Clara og Varadero. Dermed kom man ned på 10 daglige returflyvninger. Siden hen fulgte JetBlue efter med indsættelse af mindre fly, så selskabets daglige kapacitet blev reduceret med 300 sæder hver vej.
Prisfald på 14 procent
Tilbage var Southwest Airlines, der nu også tager konsekvensen af det ”oversvømmede” cubanske marked. Til september stopper Southwest Airlines med at flyve til Varadero og Santa Clara. I stedet indsættes en tredje daglig afgang på selskabets rute mellem Fort Lauderdale og Cubas hovedstad Havana, ligesom selskabet fortsat flyver fra Tampa til Havana.
Før sanktionerne blev løftet kostede en gennemsnitlig flybillet mellem USA og Cuba 399 dollars. Da de seks selskaber begyndte at flyve faldt prisen med 14 procent til 342 dollars og er blevet liggende på det niveau. Med kun tre selskaber tilbage og langt under halvt så mange sæder til salg som tidligere, kan det være prisen stiger igen.
Relaterede artikler: