Usædvanlig hård kritik af Trafikstyrelsen

Tidligere transport- og energiminister Flemming Hansen retter i sin egenskab af bestyrelsesformand for det alternative flyterminalprojekt Terminal A en usædvanlig hård kritik mod Trafikstyrelsen. ‘Trafikstyrelsen kan være under ganske alvorlig påvirkning,’ siger Flemming Hansen.

Onsdag måtte Konkurrencerådet kaste håndklædet i ringen efter mere end tre og et halvt års sagsbehandling af den klage, som terminalselskabet Airport Terminal A ApS indgav til Konkurrencestyrelsen i efteråret 2008.

Terminal A ønskede at etablere en lavprisflyterminal på arealer tilhørende Københavns Lufthavne A/S. Men Konkurrencerådet har i sin konklusion, der blev offentliggjort onsdag, måttet konstatere at den nuværende lovgivning og fortolkningen af denne udelukker Terminal A fra lufthavnsområdet.

Det er §71a iLov om luftfart – i daglig tale Luftfartsloven – der blandt andet danner grundlag for den konklusion som Konkurrencerådet modvilligt måttetræffe.

I lovparagraffen hedder det, “Transportministeren fastsætter efter forhandling med justitsministeren bestemmelser for flyvepladsers og luftfartsselskabers udarbejdelse af sikkerhedsplaner og gennemførelse af foranstaltninger til forebyggelse af forbrydelser mod luftfartens sikkerhed. “

Ikke national lovgivning

Kommunikationsdirektør Henrik Peter Jørgensen fra Københavns Lufthavne A/S er tilfreds med konklusionen under henvisning til den nævnte lovparagraf:

”Det er helt centralt, at ansvaret for den samlede sikkerhed er placeret ét sted og ikke fordelt mellem flere forskellige virksomheder. Det ansvar har vi. En konstruktion med flere konkurrerende terminaler ville gøre ansvarsfordelingen uklar og medføre en lang række praktiske, sikkerhedsmæssige og lovgivningsmæssige problemer. Derfor findes der heller ingen lignende konstruktion andre steder i EU.“

Heri er bestyrelsesformand Flemming Hansen ikke enig. Han mener, at de danske luftfartsmyndigheder ifølge EU-Traktaten er forpligtede til ikke at håndhæve nationale love, der strider mod EU-konkurrencereglerne.

Denne udlægning afviser Henrik Peter Jørgensen fra Københavns Lufthavne. “Ansvarforholdene i en lufthavn er lige præcis EU-lovgivning får så vidt angår sikkerhed samt fastsættelse af takster. Luftfartslovens paragraf 70 er en udmøntningsparagraf af fælleseuropæiske regler,“ siger kommunikationsdirektøren.

Usædvanlig hård kritik

Konkurrencerådets afgørelse ledsages af en usædvanlig hård kritik af Trafikstyrelsen, som rådet mener har foretaget en kovending i sagen. Trafikstyrelsen har nemlig i januar måned sidste år givet udtryk for, at der ikke principielt var noget til hinder for, at der kunne opføres en konkurrende lavprisflyterminal på lufthavnsområdet.

“Jeg undrer mig over forløbet af sagen. Det er bemærkelsesværdigt, at Trafikstyrelsen pludselig ændrer sin egen afgørelse og dermed afskærer Konkurrencerådet fra at gribe ind. En simpel regelændring kan for os sikre det nødvendige lovgrundlag for konkurrence i lufthavnen,“ siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Agnete Gersing.

Hun bakkes ikke uventet op af Terminal A´s bestyrelsesformand Flemming Hansen, der er tidligere energi- og transportminister.

“Trafikstyrelsen kan være under alvorlig påvirkning,“ er bestyrelsesformandens kommentar til CHECK-IN.dk.

Som tidligere minister undrer han sig også over, at to styrelser er røget i totterne på hinanden. “Det er meget usædvanligt, at en styrelse kritiserer en anden styrelse og beder en minister om at gribe ind.“

Både Konkurrencerådet og Terminal A opfordrede transportminister Henrik Dam Kristensen til at gribe ind i sagen gennem en ændring af luftfartsloven. Konkurrencerådet rettede således onsdag henvendelse til transportministeren, der ifølge lovgivningen har 4 måneder til svare på, hvorvidt reglerne bør og kan ændres.

Transportministeren afviser lovændring

Men hverken Konkurrencerådet eller Terminal A skal gøre sig forhåbninger om en lovændring. Transportministeren behøvede blot få timer til at vurdere sagen, førend denne kommentar blev udsendt til pressen tidligt onsdag aften:

“Nu skal vi selvfølgelig have lejlighed til at læse Konkurrencerådets henvendelse.Men jeg har ingen aktuelle planer om at ændre luftfartsloven på sikkerhedsområdet. Lovbestemmelserne på sikkerhedsområdet er nøje afstemt, og det ikke noget man uden videre ændre på. Det er alvor,“ siger transportminister Henrik Dam Kristensen.

Dermeder ministerens holdning nøje afstemt med regeringsgrundlaget, hvori det hedder, at “regeringen ønsker at bevare Kastrup Lufthavn som et centralt knudepunkt for lufttrafikken og vil analysere muligheden for at tage initiativer der fremmer dette mål mest muligt.“

Det gøres tilsyneladende bedst muligt ved at sikre Københavns Lufthavne A/S arbejdsro til at ruste sig i konkurrencen med de konkurrerende lufthavne i Helsinki, Berlin og Amsterdam fremfor at bruge kræfterne på en kamp mod Terminal A omkring terminalfaciliteter til lavprisflytrafik.