Usikker fremtid for Estonian Air

Hvis EU-kommissionen mener, at Estonian Air har modtaget ulovlig statsstøtte, så kan selskabet være nødt til at lukke. Den estiske stat har planer for et nyt flyselskab i skuffen.

Tidligere Cimber Sterling-chef Jan Palmér og de øvrige ansatte i det estiske flyselskab Estonian Air forsøger at passe deres arbejde efter bedste beskub. Men over dem hænger en stor sort sky i form af en snarlig afgørelse fra EU-Kommissionen om hvorvidt flyselskabet har modtaget ulovlig statsstøtte eller ej.

Hvis en flere år gammel økonomisk håndsrækning fra den estiske regering får stemplet som værende ulovligt, kan det rive tæppet væk under Estonian Air.

Flyselskabet får nemlig særdeles svært ved at betale pengene tilbage. Eneste udvej vil være at lade selskabet gå konkurs og starte forfra.

Plan i skuffen
Ifølge estiske medier, så har den estiske regering allerede en plan for etablering af et nyt flyselskab liggende klar i skuffen, hvis det skulle blive nødvendigt.

Hos Estonian Air håber man på at klare frisag. Selskabet peger på, at man for længe siden præsenterede EU-Kommissionen for en restruktureringsplan, som Estonian Air er i fuld gang med at efterleve. Antallet af passagerer er steget markant i de seneste måneder og virksomheden har sorte tal på bundlinjen.

Fra 1996 til 2003 var Maersk Air hovedaktionær i det estiske flyselskab, indtil SAS overtog aktieposten i 2003. I dag er SAS minoritetsaktionær med en ejerandel på blot 2,66 procent.