På trods af krise i luftfarten, er væksten i udbudt flykapacitet og nye ruter højere end nogensinde. I februar måned udbydes i alt 272,2 mio. flysæder, hvilket er 5 % mere end året før.
“Crisis, what crisis?“. Hvis man skal tro de seneste tal fra OAG, der er verdens største udbyder af luftfartsdata, er der ikke tegn på krise i luftfarten, når det kommer til udbudt kapacitet.
I alt 272,7 mio. flysæder udbydes i februar måned 2010, hvilket repræsenterer en stigning på 5 % i forhold til samme måned sidste år. Også antallet af flyafgange vokser. Der er i februar måned sat 2,2 mio. flyvninger til salg, hvilket er 4 % mere end sidste år.Dermed er det 6. måned i træk med stigninger i udbudt flykapacitet.
Det er især lavprisflyselskaberne, der trækker væksten fremad. I alt 22 % – eller 60,7 mio.- af det samlede antal flysæder, der er sat til salg, udbydes af lavprisflyselskaberne. Det svarer til en stigning på 11 %, der i faktiske tal udgør 40.704 afgange og 6,1 mio. flysæder.
Ser man på væksten fordelt på de forskellige regioner i verden, er det især Asien og Mellemøsten, der springer i øjnene. I Bangkok og Singapore er den udbudte kapacitet vokset med 12 % i februar måned, mens Abu Dhabi i de Forenede Arabiske Emirater kan tilbyde 21 % flere flysæder og 24 % flere afgange end året før.
Det nordamerikanske marked har en tilbagegang på 2 % i udbudt kapacitet, mens Europa oplever en vækst på 4 % – dog primært fra lavprisflyselskaberne.
De store europæiske lufthavne oplever tværtimod et fald i den udbudte kapacitet, idet trafikken flyttes fra netværksselskaberne til lavprisflyselskaberne, og dermed fra de store internationale lufthavne til mindre og sekundære lufthavne. Derfor måsåvelLondon Heathrow som Paris Charles de Gaulle konstatere et fald i den udbudte kapacitet på henholdsvis 2 % og 5 %.