Ventede 13 timer på take-off

Et charterfly med 200 passagerer holdt og ventede i 13 timer på rullevejene i Torontos Pearson Lufthavn inden det kom i luften.

200 passagerer på et canadisk charterfly fik fredag ekstra meget for pengene. I hele 13 timer fik de lov at sidde indespærret i flyet, mens det stodpå jordeni Torontos Pearson Lufthavn.

Passagererne startede med at gå ombord på flyet fra Sunwing Vacations kl. 6.30 fredag morgen og forventede afgang mod Panama og Costa Rica en halv time senere. Men sådan ville naturen det ikke. Det skriver avisen Toronto Star.

En kraftig snestorm havde lagt sig over lufthavnen og gav behov for de-icing af alle fly, der skulle lette fra lufthavnen. Men fejl på de-icing maskinerne betød, at kapaciteten blev reduceret fra 30 til otte fly i timen. Derfor begyndte køen af fly at hobe sig op fredag formiddag.

Forblive ombord
Men efter at have holdt i kø i flere timer, var Sunwing-flyet nødt til at køre ud af køen og returnere til terminalen. Is havde nemlig samlet sig omkring motorerne, og det kunne kun fjernes, når flyet var parkeret. Desuden havde flyet brugt så meget brændstof mens det holdt i kø, at det var nødvendig med en ekstra optankning, hvis man skulle kunne nå til Costa Rica og Panama. Men sneen havde skabt så meget kaos og så mange forsinkelser i Pearson lufthavnen, at der kun var plads ved en gate, som normalt håndterer fly fra USA. Det betød, at passagererne måtte forblive ombord på flyet.

Efter cirka fire timer kom kabinepersonalet rundt med vand og snackbarer. Det var ifølge avisen ikke muligt at bruge flyets køkkener.

Tog fire timer
Da isen var fjernet fra motorerne, var det tid til at køre tilbage til køen til de-icing. Men efter et stykke tid opdagede besætningen, at der nu var kommet is på flyets bremser. Og så var der ingen anden udvej end at få mekanikere til at fjerne isen. Det arbejde tog fire timer.

Først omkring klokken 20 fredag aften kunne flyet trille tilbage til lufthavnsterminalen. Her fik passagererne lov til at strække benene og få en bid brød, inden flyet tæt ved midnat endelig kunne sætte kursen sydover.