Verdens største flyselskaber i milliardtab

De amerikanske luftfartsselskaber tabte milliarder i første kvartal. Brændstofpriser, uro i det nordlige Afrika og den japanske jordskælvs-katastrofe er de væsentligste årsager ifølge selskaberne.

De amerikanske luftfartsselskaber afleverer det ene dårlige regnskab efter det andet. United Airlines, Delta Airlines og American Airlines er blot nogle af verdens største luftfartsselskaber, der alle har afleveret regnskaber for 1. kvartal med milliardtab.

Hos Delta Air Lines var det samlede tab efter skat i 1. kvartal 2011på $318 million, hvilket var $128 millioner værre end samme kvartal året før.

Deltas omsætning steg ellers med 13 % til $7,7 milliarder dollars. Delta Air Lines flyver over 160 millioner passagerer årligt til 347 destinationer og har 700 fly.

Heller ikke den gigantiske luftfartsfusion mellem United og Continental Airlines har det alt for godt. Moderselskabet United Continental Holdings Inc. fik et underskud på på $213 millioner i 1. kvartal 2011, ogUniteds koncernchef kaldte det “virkeligt hårde tider.“

Også US Airways måtte tage den røde pen frem til bundlinjen. Her var tabet i 1. kvartal 2011 på$114 millioner, mens man året før kun tabte$45 millioner. Også her er brændstofpriserne den største synder. Omsætningen steg 11,7 % til knap $3 milliarder og kabinefaktoren steg beskedent til 79,7 %.

Hos Southwest Airlines var der et lille overskud på $5 millioner i 1. kvartal, men det var en nedgang på 54,5% i forhold til året før. Omsætningen steg hele 18 % til $3,1 milliarder. Selskabet har 550 Boeing 737-fly i sin flåde.

Hos AMR Corp., der er moderselskab for American Airlines, var der et underskud på $436 millioner i 1. kvartal. Omsætningen steg 9,2% til$5,53 milliarder og kabinefaktoren var på 77,1 %.

Samlet set tabte disse fem amerikanske luftfartsselskaber $1.076 millioner eller næsten 5,5 milliarder danske kroner i seneste kvartal.

Regnskabstal for 1. kvartal 2011 – alle tal i millioner US-dollar

Selskab Omsætning Ændring Resultat Kabinefaktor
United Continental 8.200 +10,8 % -213 78,8 %
Delta Air Lines 7.700 +13,0 % -318 76,4 %
American Airlines 5.530 +9,2 % -436 77,1 %
US Airways 2.960 +11,7 % -114 79,7 %
Southwest Airlines 3.100 +18,0 % +5 78,3 %

Det er især de høje brændstofpriser, uroen i det nordlige Afrika og den japanske jordskælvs-katastrofe der afspejler sig negativt på bundlinjen.

Brændstofprisen er iløbet af det første kvartal steget til det højeste niveau siden 2008, og det gør ondt på luftfartsselskaberne.American Airlines forventer således at bruge 12 milliarder kroner ekstra på brændstof i 2011 i forhold til 2010.

Og koncernchefen hos Delta Air Lines kalder brændstofpriserne “den største udfordring for hele industrien.“