- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Vil udvikle verdens største nul-emission fly

Allerede næste år vil Alaska Airlines og ZeroAvia foretage prøveflyvninger med et Dash-8-fly med 76 sæder, der har fået installeret ny teknologi ombord således, at det kan flyve ved hjælp af brint.  

Allerede i slutningen af 2021 satte Alaska Airlines og ZeroAvia, der er beskæftiget med udviklingen af brintteknologi til brug i flymotorer, et mål om, at man sammen ønsker at samarbejde om udviklingen af et brint-elektrisk-system, der er kraftigt nok til at få et 76-sæders fly på vingerne.

Det drejer sig om et Dash-8-Q400-fly, som tidligere har været en del af flåden hos det regionale flyselskab Horizon Air, der er ejet af Alaska Air Group, som også er moderselskab for Alaska Airlines. Det vil blive verdens største fly drevet af grøn teknologi, lyder det.

Formålet med projektet er at slå fast, at det kan være en mulighed at benytte teknologien med brint-brændselsceller som et alternativ til traditionelt jetbrændstof i et fly, der har tilpas mange sæder til, at det også giver mening kommercielt.

Har overdraget flyet
Flyet vil få installeret ZeroAvias ZA2000-motorfamilie, som vil danne grundlag for projektet. Overordnet set, er den teknologi der skal afprøves ombord på flyet godt fem gange så kraftig som lignende teknologier, der har været afprøvet indtil videre, fortæller samarbejdspartnerne.

En mindre udgave af motoren blev i januar benyttet under en succesfuld prøveflyvning med et 19-sæders fly og erfaringer herfra har gjort, at man nu mener at være kommet skridt tættere på at kunne få Dash-8-flyet i luften.

Derfor har Alaska Airlines officielt overdraget flyet til ZeroAvia ved en ceremoni, der fandt sted i Paine Field-lufthavnen, hvor virksomhedens udviklingsfaciliteter er placeret. Den skulle være startskuddet til, at de ansatte kan komme i gang med at installerede de nødvendige systemer og den nye teknologi ombord på Dash-8’eren.

Ville ikke være sket for et par år siden
Ifølge Ben Minicucci, der er koncernchef for Alaska Airlines, er projektet en brik i et større puslespil, som skal være med til på sigt at gøre selskabets flytrafik så grøn som muligt.

”I dag tager vi et stort skridt i retning af at bidrage til at skabe en ny fremtid for luftfarten. Alaska Airlines har udarbejdet en femstrenget og langsigtet strategi, som skal gøre os i stand til at stoppe med at udlede CO2, men vi kan ikke klare det alene. Nye teknologier er en forudsætning, hvis vi skal forvandle det fremtidsbillede til virkelighed. Derfor er vi glade for at samarbejde med ZeroAvia.”

At man nu skal til at installere brint-teknologi på et fly med 76 sæder illustrerer den udvikling, der er sket med den grønne omstilling i luftfarten på relativt kort tid, forklarer stifter og administrerende direktør Val Miftakhov fra ZeroAvia.

”En prøveflyvning med et fly af denne størrelse kun drevet af ny teknologi ville aldrig have fundet sted for blot et par år siden, men nu er vi på vej til at kunne foretage en sådan næste år, og det vil sætte skub i vores fremskridt mod en fremtid uden udledninger fra flyvninger for både Alaska Airlines og resten af verden.”


Relaterede artikler:

KLM vil bygge brintdrevet fly

Vil udvikle brint-elektrisk system til 76-sæders fly

Indenrigsfly skal flyve på brint