Sammen med 50 studerende er KLM i færd med at bygge et brintfly, der skal give erfaringer med de nye teknologier, som skal medvirke til at danne grundlag for fremtidens grønne brændstof.
I øjeblikket søger mange flyselskaber at skaffe bæredygtigt flybrændstof, som i tiltagende grad kan hjælpe med at nedbringe mængden af CO2-udledninger fra trafikafviklingen i takt med, at det bliver tilladt at iblande større og større mængder.
De nuværende brændstoftyper bliver dog i et vist omfang anset som en mellemlanding, som kan tjene til at mindske branchens klimaaftryk, mens nye og endnu mere grønne teknologier bliver udviklet og modnet. Det kan eksempelvis være flyvninger drevet af brint.
KLM er gået med i et nyt samarbejde ved navn Project Phoenix, der har til formål at sætte skub på udviklingen ved at få et bemandet fly med en elektrisk motor, der benytter brint ved flyvningerne, på vingerne.
Er i gang med at bygge flyet
Den anden bærende kraft i Project Phoenix er AeroDelft, som er en samling af 50 studerende fra det tekniske universitet i den hollandske by Delft. De arbejder ud fra et ønske om at bevise, at det er muligt at foretage flyvninger, som ikke skader miljøet.
Det resultat skal opnås ved brug af nye teknologier, og første skridt i projektet har været at udvikle en drone, der flyver på brændselsceller med flydende brint.
Udviklingen af den er allerede så langt, at dronen har foretaget den første prøveflyvning som var designet til at afprøve, hvorvidt den kunne komme i luften ved brug af flydende brint samt om det kunne lade sig gøre at styre den fra jorden.
Idéen er, at dronen skal fungere som en trædesten, der skal hjælpe KLM og AeroDelft med at få svar på deres spørgsmål samt indsamle erfaringer og viden således, at de kan få et bemandet brintfly – der indtil videre kaldes The Phoenix Full Scale – på vingerne. Skroget er bygget, og nu er man i færd med at teste de brint-systemer, der skal få det i luften.
Tænker ud af boksen
Ifølge KLM er målet indtil videre, at man til næste år vil foretage bemandede flyvninger, der skal være drevet af brintgasser, mens man påregner at være klar til at flyve med flydende brint i 2025. Barry ter Voert, der er direktør for kundeoplevelsen og involveret i forretningsudvikling hos KLM, hæfter sig ved, at samarbejdet med de studerende er til fordel for flyselskabet.
”KLM ønsker at spille en hovedrolle i at skabe innovation inden for luftfarten og leder derfor hele tiden efter muligheder for dette. Den yngre generations måde at tænke på og løsningsforslag er nødvendige, hvis vi skal kunne tænke ud af boksen, og både AeroDelfts entusiasme og hårde arbejde hjælper os utroligt meget i den henseende.”
Wouter van der Linden står i spidsen for de studerende i AeroDelft, og han er glad for, at det hollandske flyselskab har involveret sig i projektet.
“Vi er enormt begejstrede for at samarbejde med KLM om luftfartens fremtid. Det er meget givende, at en så stor aktør i branchen støtter os. Sammen vil vi gøre en stor indsat for at udvikle nye teknologier og uddanne fremtidens ingeniører.”
Relaterede artikler:
85 procent vil fortsat flyve trods klimapåvirkningen