(Foto: Icelandair)

Indenrigsfly skal flyve på brint

Icelandair vil i samarbejde med Universal Hydrogen ombygge selskabets indenrigsfly til at kunne flyve på brint. Også i Spanien er konverteringer på vej.

Icelandair tager et stort skridt i retning af at kunne flyve uden at forurene. Selskabet har netop underskrevet en hensigtserklæring, et letter of intent, sammen med amerikanske Universal Hydrogen, om at ombygge flyene i selskabets indenrigsflåde til at kunne flyve på brint i stedet for almindeligt brændstof.

”Icelandair sætter standarden højt for ansvarlig luftfart, og vi er forpligtet til at reducere vores CO2-udslip,” siger Bogi Nils Bogason, koncernchef i Icelandair Group.

”Med aftalen mener vi, at vi er i en god position til at blive et af verdens første flyselskaber, der fuldt ud fjerner CO2 fra vores indenlandske netværk.”

Dash-8-fly
Icelandair har fem Dash-8’er (tre DHC-8-200’er og to Q400’er), der bruges på flyvninger fra Reykjavik til Akureyri, Egilsstaðir, Vestmannaeyjar og Ísafjörður. Flyene er i gennemsnit over 20 år gamle.

Universal Hydrogen er i gang med at udvikle et konverteringskit til eftermontering i eksisterende regionale fly, der bliver udstyret med en brintelektrisk drivlinje.

Problemet med brint er, at det fylder en del mere end traditionelt brændstof. Derfor er det nødvendigt at fjerne nogle sæder i flyene for at få plads til tankene til brint.

Flere steder i verden er der forsøg i gang med at gøre det muligt for turbopropfly at flyve på brint. Der testes blandt andet på Dash-8, Dornier 228 og Dornier 328.

Et godt sted at begynde
For Universal Hydrogen og Icelandair er dette letter of intent det første skridt i et ambitiøst initiativ, der kræver samarbejde med islandske brintproducenter, transportselskaber og lufthavne. Island er et oplagt sted at starte for Universal Hydrogen, da landets elnet drives af vedvarende energi.

”Vi er glade for dette partnerskab med Icelandair, da det udgør en mulighed for tidligt at opbygge et kulstoffrit luftfartsøkosystem,” siger Paul Eremenko, medstifter og administrerende direktør for Universal Hydrogen.

“Islands overflod af geotermisk kraft og vandkraft placerer det perfekt til at være tidligt ude med grøn brint til sit indenlandske flyselskab.”

Spanien følger efter
Universal Hydrogen har netop underskrevet endnu et letter of intent. Denne gang med det spanske regionale flyselskab Air Nostrum, der har base i Valencia.

Air Nostrum har sagt ja til at købe 11 konverteringssæt, der skal gøre det muligt for selskabets nuværende og fremtidige flåde af turbopropfly at flyve på brint.

Der er ikke sat nogen dato for, hvornår flyselskaberne er klar til at skifte brændstof.

 

Relaterede artikler:

A320 omdannes til brintlaboratorium i Hamborg

British Airways investerer i brintdrevet fly

Paris-CDG skal være hub for brintteknologi i luftfart