Visit London i kamp mod priseksplosion op til OL

Om lidt mindre end 18 måneder bliver den olympiske flamme tændt i London, hvilket med stor sandsynlighed vil betyde en øget efterspørgsel på hoteller og restauranter i den engelske hovedstad. Men for at undgå et urealistisk prisniveau har den engelske turistorganisation, Visit London, iværksat en kampagne.

Fra den 27. juli til den 12. august 2012 vil alverdens øjne hvile på London, der er vært for den 30. udgave af De Olympiske Lege. Typisk har tidligere afholdte olympiader medført en øget efterspørgsel på hoteller, restauranter og generelle turistattraktioner, der har medført et markant øget prisniveau.

Dette scenarie kan man også forvente i London, men for at undgå en tilsvarende udvikling, som det for eksempel skete under De Olympiske Lege i Beijing 2008, hvor flere OL-entusiaster og turister måtte blive væk fra begivenhederne pga. et for højt prisniveau, har den engelske turistorganisation, Visit London, sat fokus på at holde priserne nede.

Initiativet, der går under titlen ”Event Industry Fair Pricing and Practice Charter,” har til formål at undgå for høje hotel- og restaurantpriser men i stedet etriemligt prisniveau, som turistorganisationen skriver det i kampagnematerialet. Idéen er at opfordre hotelkæder, restauranter og turistattraktioner til at holde igen med at hæve priserne, selv om efterspørgslen kommer til at stige før, under og efter OL.

Visit London kan ikke tvinge hoteller og restauranter til ikke at sende prisen i vejret, men turistorganisationen håber, at den med en længerevarende oplysningskampagne kan overbevise hoteller og restauranter om at sætte et ”fair” prisniveau, der skal gælde fra den 1. juni til og med den 30. september 2012.

”Vi arbejder sammen med flere hotelkæder og restauranter for at undgå alt for høje priser. Det skal gerne være sådan, at alle har mulighed for at komme til London under OL,” fortæller Jo Janeen fra Visit Londons pressecenter til CHECK-IN.dk.

Hos Danmarks Rejsebureau Forening (DRF) er man ikke afvisende over for, at De Olympiske Lege i London 2012 kan medføre et stigende prisniveau, og ifølge DRF kan et for højt prisniveau have konsekvenser for salget af rejser til London.

”Hvis vi kommer til at se et forhøjet prisniveau på op mod 20 procent, bliver konsekvensen formentligt, at salget af rejser til London falder, som vi senest så det med OL i Beijing i 2008. Dette er ikke usandsynligt, og i stedet vil rejsende vælge en anden destination til en shopping-tur eller et citybreak,” siger Jakob Hahn, der er afdelingschef hos DRF.