Widerøe har for syvende år i træk ikke kunnet leve op til statens krav om rettidighed. Derfor skal selskabet betale en del af statstilskuddet tilbage.
Flyselskabet Widerøe modtager årligt omkring 450 millioner norske kroner i støtte fra den norske stat for at opretholde et stort netværk af ruter til mindre destinationer, som på grund af den særlige norske geografi er meget afhængige af flytransport.
Hvis Widerøe har for mange forsinkelser eller aflyste afgange, kan staten imidlertid kræve en dele af tilskuddet tilbage. I kontrakten mellem staten og Widerøe har flyselskabet forpligtet sig til at 98,5 procent af flyvningerne skal gennemføres som planlagt.
I perioden fra april 2017 til marts 2018 var det ”kun” tilfældet for 97,5 procent af selskabets flyvninger, og staten kræver derfor, at flyselskabet tilbagebetaler 4,7 millioner norske kroner. Det skriver den norske avis Nordlys ifølge nyhedsbureauet NTB.
Syvende år i træk med tilbagebetaling
Det er syvende år i træk, at staten kræver en del af tilskuddet til Widerøe tilbagebetalt. Selskabet har således ikke formået at holde sig inden for statens krav til rettidighed siden regnskabsåret 2010-2011.
Direktør for kommunikation og PR i Widerøe, Silje Brandvoll, siger til Nordlys, at statens krav er høje, og at selskabet arbejder på at nå dem.
”Widerøe flyver i et af verdens mest krævende områder, geografisk og klimatisk. I perioder kan vejrforhold og andre driftsforhold forstyrre det ruteprogram, vi har lagt,” siger Silje Brandvoll.
Rutelukninger og faldende overskud
Kravet om tilbagebetaling af penge til staten føjer sig til rækken af dårlige nyheder for Widerøe i år, selv om man må forvente, at selskabet har kalkuleret med, at det endnu en gang skal tilbagebetale en del af tilskuddet.
Widerøe har haft store problemer i år. I slutningen af september meddelte selskabet, at 12 af selskabets fly var ude af drift efter en række uforudsete hændelser i løbet af september – heriblandt dårligt vejr, birdstrikes, lynnedslag samt tekniske fejl, som medførte, at flyene skulle gennemgå tekniske inspektioner.
Widerøe har for nyligt endvidere meddelt, at man kommer til at lukke en række af sine rent kommercielle ruter, da de ikke er økonomisk bæredygtige.
Hele 18 ud af 23 kommercielle Widerøe-ruter til mindre destinationer i Norge er ikke rentable, og den norske flyskat gør det ifølge Widerøe endnu vanskeligere at få økonomi i ruterne. Selskabet har endnu ikke meddelt, hvilke ruter, der konkret skal lukkes.
Selv om Widerøe sidste år havde en lille fremgang i passagertallet, kom selskabet ud af regnskabsåret 2017 med et resultat, der lå 42 procent under resultatet året før. Årsresultat før skat faldt således fra 335 millioner norske kroner i 2016 til 195 millioner i 2017 – et fald på 140 millioner norske kroner.
Relaterede artikler:
Widerøe på vej med rutelukninger