Widerøe tvunget til at sætte fly på jorden

Stigende afgifter tvinger norske Widerøe til at sætte fly på jorden. Flere kan følge efter, hvis ikke en norsk passagerafgift opgives.

Langt hovedparten af det norske regionalflyselskab Widerøes produktion er indenrigsflyvning i Norge. Og derfor gør det ekstra ondt på selskabet, når de norske politikere strammer afgiftsskruen.

Nordmændene diskuterer lige nu at indføre en særlig passagerafgift, som vil ramme indenrigsflyvningen dobbelt så hårdt som flyvninger fra Norge til udlandet og retur. Afgiften vil nemlig være på hver passager, der letter fra en norsk lufthavn. Så på en indenrigsreturbillet skal der opkræves afgift to gange, mod kun en gang på en returbillet til en udenlandsk destination.

Men allerede inden den omdiskuterede afgift muligvis bliver en realitet har Widerøe måtte tage drastiske skridt. For afgifterne er faktisk steget støt de senere år. Arbejdsgiverafgiften, momsen, lufthavnsoperatøren Avinors startafgifter og CO2-afgiften.

”Afgifterne er øget med 40-50 procent de seneste år. Det går ud over indtjeningen. For Widerøes vedkommende har vi sat fire fly på jorden, og hvis den nye afgift bliver en realitet, så må vi sætte flere fly på jorden, og ruter må nedlægges, siger Brynjar Forbergskog, chef for Torghatten-koncernen, der i 2013 købte Widerøe af SAS.

Nedlagt tre ruter
Widerøe har det seneste halve år nedlagt tre ruter samt reduceret frekvenserne på i alt 14 ruter inklusiv to ruter til København.

Ruten fra Haugesund til København er blevet skåret ned fra seks til tre ugentlige flyvninger, mens seks ud af 19 ugentlige afgange er forsvundet på ruten mellem Kristiansand og København. Widerøe kommer til at nedlægge ruten fra Stavanger til Newcastle samt sommerruterne fra Torp til Bodø og Evenes.

“Widerøe var i gang med at overveje reduktion af ruter, før det sidste forslag om skat på flyrejser kom på bordet i forbindelse med Statsbudgettet (Finansloven, red.). Nu ønsker regeringen tilsyneladende at lægge flere sten i sækken for rejser i Norge, med den konsekvens det måtte få for erhvervsliv samt turisme og luftfart i distrikterne,“ konstaterede Widerøe’s direktør, Stein Nilsen, i december sidste år.

Den nye passagerafgift på 88 kroner per afrejsende passager skulle være indført fra 1. april, men er indtil videre blevet udskudt.

Relaterede artikler:

Nyt flyselskab vil konkurrere med Widerøe

Widerøe skærer hårdt ned på København-ruter

Widerøe opgiver flyindkøb

Widerøe går usikker fremtid i møde

Widerøe skal splittes op i flere enheder