- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Wizz Air tabte 12 millioner kroner om dagen

I regnskabsåret, der sluttede den 31. marts, forventer Wizz Air at komme ud med et nettounderskud på op imod 4,4 milliarder kroner. Det svarer til et dagligt tab på omkring 12 millioner kroner.

Den 31. marts lukkede Wizz Air regnskabsåret 2020/21 med en samlet 12 måneders periode, hvor det ungarske lavprisflyselskab mærkede virkningerne af coronapandemien.

Sådan var det ikke i regnskabsåret 2019/20, der sluttede den 31. marts 2020, hvilket var nogle få uger efter den europæiske nedlukning, da COVID-19 officielt blev erklæret for en pandemi. I dette regnskabsår realiserede Wizz Air et nettooverskud på 281,1 millioner euro, eller hvad der svarer til 2,1 milliarder kroner.

Når Wizz Air i begyndelsen af juni fremlægger årsregnskabet, så venter selskabet et nettounderskud på mellem 570 og 590 millioner euro. Det svarer til mellem 4,2 og 4,4 milliarder kroner, hvilket repræsenterer et dagligt tabt på op imod 12 millioner kroner. Det fremgår af en børsmeddelelse fra Wizz Air.

I tallet indgår et ekstraordinært tab på 95 millioner euro (710 millioner kroner) på prissikring af brændstof, der ikke er blevet købt som følge af det lavere trafikniveau.

Fra 40 til 10 millioner passagerer
Wizz Air er et af de europæiske flyselskaber, der har haft flest fly på vingerne under coronapandemien i forhold til selskabets størrelse, og i slutningen af 2020 debuterede A320-flyene i en større satsning på de norske indenrigsruter.

De seneste 12 måneder viser, at Wizz Air transporterede 10.185.945 passagerer mod 40.038.382 året før. Det svarer til en tilbagegang på 74,6 procent. Den udbudte sædekapacitet blev dog kun reduceret med 62,8 procent, og derfor faldt belægningen med 29,6 procentpoint til 63,9 procent. Selskabet understreger dog, at tallene er baseret på bookede passagerer, hvormed der reelt kan have siddet færre i flyene.

En krigskasse på 12 milliarder kroner
Starten på regnskabsåret 2021/22 har været meget forsigtig, og Wizz Air forventer kun en gradvis genopretning af trafikken frem til sensommeren, og derfor fortsætter selskabet med aktivt at tilpasse kapaciteten til markedsforholdene.

“På trods af den fortsatte påvirkning fra pandemien er vi godt forberedt med en af ​​de stærkeste balancer i luftfartsindustrien, en af ​​de yngste og mest effektive flåder samt en veldefineret og gennemprøvet forretningsmodel. Vores smidighed og hårde fokus på omkostninger og likviditet er betydelige konkurrencemæssige fordele. Vores udvidelse af rutenetværk og de investeringer, vi har foretaget i vores flåde de sidste 12 måneder, sikrer, at vi er godt placeret til at vende tilbage til normal drift, og vi er overbeviste om, at vi nu er endnu bedre positioneret til at være en strukturel vinder i den europæiske luftfartssektor,” siger koncernchef József Váradi.

Wizz Air havde ved afslutningen af året adgang til likvide midler på 1.615 millioner euro, der omregnet til danske kroner er lig med 12 milliarder. Dermed er Wizz Air et af de selskaber, der sammen med Ryanair, har det stærkeste finansielle grundlag til at flyve ud af krisen.

 

Relaterede artikler:

Wizz Air i lynoffensiv mod Norwegian og SAS

Wizz Air vil afskedige hver femte ansat

Rekordoverskud hos fremadstormende lavprisflyselskab