Wizz Air Airbus A320 (Foto: Balazs Pinter | GNU 1.2)

Wizz Air vil afskedige hver femte ansat

Wizz Air forventer betydelige tab som følge af COVID-19-pandemien. I første omgang afskediges 1.000 ansatte, mens piloter og kabinepersonale skal 14 procent ned i løn.

Wizz Air, der er Europas tredjestørste lavprisflyselskab, er et af de mest velkonsoliderede europæiske flyselskaber med en likviditetsreserve på omkring 1,5 milliarder euro, eller lidt mere end 11 milliarder kroner.

Alligevel er selskabet hårdt ramt af coronakrisen, der dog ikke kan forhindre et nettooverskud for regnskabsåret 2019/20 på et sted mellem 2,0 og 2,1 milliarder kroner.

Oprindeligt var det forventet, at overskuddet ville være noget højere, men et tab på prissikring af brændstof er løbet op i over 550 millioner kroner, hvilket sætter sine spor i regnskabsperioden, der sluttede den 31. marts.

Lønnedgang i 12 måneder
I marts faldt trafikken med 34 procent i forhold til samme måned året før, og lige nu opererer Wizz Air kun tre procent af kapaciteten i forhold til perioden før COVID-19-pandemien.

Derfor er det også nødvendigt for selskabet at begynde at dreje på nogle af de håndtag, der kan bidrage til at reducere omkostningerne. Der har været forhandlinger med leverandørerne om forbedrede aftaler og ændrede betalingsbetingelser. Herudover er det også blevet besluttet, at man frem til udgangen af regnskabsåret 2022/23 gradvist vil  udfase 32 ældre fly, der er på leasingaftaler.

Derimod har det ikke været muligt at undgå afskedigelser. I alt 1.000 stillinger vil blive nedlagt, hvilket svarer til 19 procent af den samlede arbejdsstyrke i selskabet.

Herudover er der indgået aftale om, at topledelse og mellemledere vil blive sat 22 procent ned i løn, mens piloter og kabinepersonale i gennemsnit vil få lønpakken reduceret med 14 procent. Aftalen gælder foreløbigt i regnskabsåret 2021, der løber fra 1. april 2020 til 31. marts 2021.

Forventer at fastholde høj vækst
Wizz Air bekræfter samtidig, at selskabet på kort sigt vil justere kapaciteten i forhold til markedsforholdene, og at man vurderer situationen marked for marked. Men samtidig understreger man, at det stadig er planen at vokse med omkring 15 procent årligt.

“Vi har taget forskellige initiativer til at beskytte virksomhedens position på en kontrolleret måde under COVID-19-pandemien og gennemgår konkurrenceevnen og fordelingen af ​​selskabets aktiver. Vi arbejder også med at forbedre vores strategiske, omkostnings- og cashposition yderligere i kølvandet på denne krise for at sikre, at vi kan levere vores langsigtede vækstmål,” siger koncernchef József Váradi i en kommentar.

Fra Billund Lufthavn fløj Wizz Air før coronakrisen til Wien i Østrig, Tuzla i Bosnien-Hercegovina, Vilnius i Litauen, Gdansk, Krakow og Warszawa i Polen, Bukarest, Cluj-Napoca og Iasi i Rumænien samt Kiev i Ukraine. Herudover er der annonceret en rute til Sofia med opstart den 2. juni.

Det ungarske lavprisflyselskab har lidt færre ruter fra Københavns Lufthavn, hvor der hidtil har været fløjet til Sofia, Kutaisi i Georgien, Skopje i Nordmakedonien samt Kiev og Lviv i Ukraine.

 

Relaterede artikler:

Wizz Air med 92 procent belægning i marts

Wizz Air henter USA-passagerer hjem i A321-fly

Wizz Air-topchef: Højere brændstofpriser gavner os