- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Zacho: Aktiekøb en god forretning

Air Greenlands bestyrelsesformand slår fast, at det grønlandske selvstyres overtagelse af alle aktierne i flyselskabet kan blive en rigtig god forretning for Grønland.

Da det grønlandske selvstyre for nylig købte SAS og den danske stat ud af Air Greenland, blev selskabets egenkapital ved samme lejlighed barberet ned til godt 400 millioner kroner – et fald på cirka 44 procent.

Derudover har flyselskabet optaget et lån på 260 millioner kroner, der skal være tilbagebetalt om fire år.

Det lyder – ifølge formanden for Air Greenlands bestyrelse, den tidligere direktør for Billund Lufthavn, Kjeld Zacho Jørgensen – som ”et voldsomt dræn”, men bestyrelsesformanden ser alligevel overordentligt lyst på flyselskabets fremtid. Ifølge forretningsplanen vil egenkapitalen nemlig være tilbage på cirka 700 millioner kroner igen om blot fire år.

Intet udbytte i fire år
Det skyldes, at selvstyret som et led i handelen har lovet ikke at trække udbytte ud af selskabet de kommende fire år.

”Og det er da fantastisk, at vi om fire år har et selskab med samme værdi og så eje det 100 procent og ikke kun 37,5 procent, som var ejerandelen, før vi købte de andre ud,” siger Kjeld Zacho Jørgensen til det grønlandske medie Sermitsiaq.ag.

Og da Air Greenland normalt har udbetalt halvdelen af overskuddet til aktionærerne, har man altså god mulighed for at polstre selskabet økonomisk i de kommende år. I 2018 landede overskuddet på 52 millioner kroner.

En nødvendighed
Det vil også være nødvendigt, at selskabet er økonomisk velpolstret. For det første står Air Greenland foran en større flådefornyelse, hvor man ikke mindst skal finde en afløser for selskabets nuværende long haul-maskine, Airbus A330-200’eren ’Norsaq’.

Og for det andet er det langt fra utænkeligt, at andre flyselskaber vil forsøge at udfordre Air Greenlands monopol på de økonomisk lukrative Atlantflyvninger, når de nye lufthavne i Nuuk og Ilulissat engang står færdige.

Omvendt åbner de nye lufthavne også op for nye rutemuligheder for Air Greenland, og selskabets direktør, Jacob Nitter Sørensen, sagde da også for nylig, at han har et specielt godt øje til mulighederne på det nordamerikanske marked.

”Fordi vi ligger med kun cirka fire timers flyvning til både København og New York, kan vi i princippet køre en long haul-operation med et short haul-setup. Vi kan med én besætning flyve København den ene dag og New York den næste,” siger Jacob Nitter Sørensen til CHECK-IN.dk.

 

Relaterede links

Grønland får selvstyreejet flyselskab

Air Greenland: Fortsat usikkerhed om nye fly

Fra Billund til formandspost i Air Greenland