SAS-fly i Aarhus Lufthavn.. (Arkivfoto: Aarhus Airport | PR)

Midlertidig lufthavn fylder 70 år

Aarhus Lufthavn ved Tirstrup fylder i dag 70 år. Lufthavnen blev opført af den tyske besættelsesmagt og har siden 1946 været af betragte som en midlertidig løsning.

Aarhus Lufthavn – tidligere kendt som Tirstrup Lufthavn – kan i dag fejre 70 års fødselsdag. Det er nemlig præcis 70 år siden, at Det Danske Luftfartsselskab, der senere blev til SAS, foretog den første passagerflyvning mellem Tirstrup og København.

Lufthavnens infrastruktur blev dog etableret allerede i foråret 1944 af den tyske besættelsesmagt, der valgte at kalde den “Fliegerhorst Tirstrup” efter den lille by mellem Grenå og Ebeltoft, der i dag er hjemsted for 488 sjæle.

Tirstrup Lufthavn blev i slutningen af 1944 som hjembase for de eksperimentielle Mistel-bombefly, hvor piloten sad i jagerflyet og kunne frigøre bombeflyet, som var fyldt med sprængstof.

Tirstrup Lufthavn blev i slutningen af 1944 hjembase for de særlige Mistel-bombefly, hvor piloten sad i jagerflyet og kunne frigøre bombeflyet, som var fyldt med sprængstof.

Efter afslutningen af anden verdenskrig begyndte byrådet i Aarhus at vurdere mulighederne for en alternativ placering af en lufthavn for Aarhus-området. Man havde fundet en egnet placering ved Taalfor Bakke ved Egå, hvor man ønskede at opbygge en lufthavn af international standard. Lokal modstand og mangel på statslige midler til støtte af projektet, fik Aarhus Byråd til at tage beslutningen om at lade Tirstrup Lufthavn være midlertidig lufthavn for Aarhus.

Da lufthavnen åbnede for civil trafik den 16. september 1946 var alle derfor indstillet på, at det var en midlertidig løsning, indtil man kunne nå til enighed om samt sikre finansiering af opførelsen af en ny lufthavn med en mere bynær placering. Anlægsudgifterne til terminalfaciliteter løb op i 500.000 kroner, der blev delt mellem kommunerne i Aarhus (78 %), Randers (16 %), Grenå (5 %) samt Ebeltoft (1 %). Da Aarhus-borgmesteren Svend Unmanck Larsen (S) i 1946 holdt indvielsestalen understregede han da også, at Tirstrup Lufthavn blot var en midlertidig og ikke tilfredsstillende løsning, og at en egentlig lufthavn ved Aarhus ville blive etableret i løbet af tre til fire år.

Ved sin død i 1965 og nu mere end 50 år senere, er situationen uforandet.

Visionen der ikke vil dø
Mens man ventede på, at der skulle blive vilje og penge til at etablere en ny lufthavn, var det nødvendigt løbende at foretage udbygninger i Tirstrup Lufthavn for at kunne håndtere kapaciteten. Det betød blandt andet, at en ny terminalbygning blev indviet i 1957-58, og i 1968 var det atter nødvendigt at etablere en ny terminal i forbindelse med, at lufthavnen nu var blevet en NATO-flyveplads. Senere i 1981 indviedes en civil lufthavnsterminal på den modsatte side af banen.

SAS Convair 440-fly fotograferet i Tirstup Lufthavn. (Foto Børge Venge)

SAS Convair 440-fly fotograferet i Tirstup Lufthavn i 1960. (Foto Børge Venge)

I 1965 var lufthavnsdebatten imidlertid blusset op igen. Den daværende trafikminister havde nedsat et såkaldt “Provinslufthavnsudvalg”, der i 1968 anbefalede at etablere en ny jysk storlufthavn på Tinning Hede ved Hammel. Mens provinslufthavnsudvalget havde brugt tre år på at udarbejde den betænkning, der blev offentliggjort i 1968, var de jyske lufhavne i Billund, Karup og Vojens (Skrydstrup) taget i brug for civil trafik, hvorfor idéen om en jysk storlufthavn savnede støtte. Samtidig var SAS også ved at opbygge et stærkt trafikknudepunkt i Københavns Lufthavn, hvorfor det jyske projekt ikke fik den nødvendige opbakning fra Trafikministeriet.

I 1970 blev driften af de jyske lufthavne overgivet til de nydannede storamter, hvor Aarhus Amt fik ansvaret for Tirstrup Lufthavn. Her forsøgte amtsborgmester Robert Svane Hansen (S) bistået af Grundfos-iværksætteren Poul Due Jensen at bringe liv i Hammel-idéen, men lokal modstand samt afslag fra daværende trafikminister Ove Guldberg (V) kvalte initiativet.

Det Midtjyske Lufthavnråd
Poul Due Jensen havde ved sin tidlige død i 1977 overgivet stafetten til sønnen Niels Due Jensen, der i 1998 blev formand for det nyetablerede Det Midtjyske Lufthavnsråd (DML), der endnu engang skulle forsøge at sikre en lufthavn til Danmarks næststørste by. I 2003 fremlagde DML et fuldt gennemarbejdet projektforslag om etablering af Aarhus International Airport ved Thomasminde, men et spinkelt flertal i byrådet stemte imod.

DML besluttede at nedlægge sig selv i 2009 til stor skuffelse for formand Niels Due Jensen. Han kunne ikke undlade at give de politikere, der havde stemt imod projektet en lille hilsen med på vejen.

“For mange kortsynede politikere har været på banen. Helt ubegribeligt taler mange af dem stadig om vejforbindelser og 10 minutter fra og til, som om det var emnet. Ufatteligt, at de i 2009 ikke kan forstå, hvad Unmanck Larsen kunne i 1946,” lød afskeden fra Niels Due Jensen.

Sagen er lukket
I dag synes idéen om en ny storlufthavn for Aarhus endegyldigt aflivet. Byrådet i Aarhus besluttede i slutningen af 2014 at få foretaget en ny analyse af mulighederne for at etablere en alternativ Aarhus-lufthavn. Analysen pegede på Thomasminde som egnet placering, og borgmester Jacob Bundsgaard (S) har ihærdigt arbejdet for at finde en løsning, hvor kommunen var involveret sammen med private aktører.

Som forventet var der endnu engang stor lokal modstand, men de største udfordringer har været at overbevise transportminister Hans Chr. Schmidt (V) samt EU-Kommissionen om, at det var en god idé at opføre en helt ny lufthavn udenfor Aarhus, der ville være i konkurrence med de etablerede lufthavne i Billund, Aalborg og Karup.

Hverken transportministeren eller EU´s konkurrencemyndigheder ønskede at have aben siddende på skuldrene, og den 31. august i år måtte byrådet i Aarhus efter borgmesterens anbefaling konkludere, at det ikke er realistisk at bygge en ny lufthavn, men at kræfterne i stedet skal benyttes til at udvikle og investere i den eksisterende Aarhus Lufthavn ved Tirstrup.

Stadig to og en halv time
I dag flyver SAS op til otte gange dagligt på indenrigsruten fra Aarhus Lufthavn til Københavns Lufthavn, mens Ryanair har en direkte rute til London-Stansted. Disse ruter suppleres af Sun-Air, der som franchisepartner for British Airways flyver til Oslo, Stockholm-Bromma og Gøteborg. Herudover har lufthavnen et begrænset antal charterflyvninger.

Da Det Danske Luftfartsselskab i 1946 annoncerede for den nye rute mellem Tirstrup og København, lokkede man i store annoncer med “Til København på 2½ time”. Der var én daglig afgang fra København kl. 12.00 og med returflyvning kl. 13.10 fra Tirstrup. Billetprisen var dengang 43 kroner for en enkeltbillet og 77 kroner for en returbillet.

I annoncen hed det: “Turen fra Raadhuset i Aarhus til Raadhuspladsen i København tager 2 ½ Time og heraf udgør den effektive Flyvetid kun de 50 Minutter.”

Sådan er det stadig – 70 år senere!

 

Relaterede artikler:

Glæde over afklaring i aarhusiansk lufthavnssaga

Aarhus vil købe ejerkommuner ud af Aarhus Lufthavn

Fastlåst situation koster millioner for Aarhus Lufthavn

Skæbnemøde om ny Aarhus-lufthavn

Aarhus-formand: Lufthavnen er her også om et år