​Stansted bliver SAS’ nye London-lufthavn

Efter frasalget af landingstilladelser i London Heathrow rykker SAS nu sin Gøteborg-rute fra Heathrow til London Stansted.

SAS har to gange de seneste måneder solgt landingstilladelser i London Heathrow og fået gode penge for dem. Landingstilladelser til den travle lufthavn er i høj kurs og SAS er det selskab, der har femte flest.

Køberne var Turkish Airlines og et anonymt selskab. De har ikke overtaget tilladelserne endnu. Men når de gør det, så er SAS nødt til at rykke flyvninger fra London Heathrow til en anden lufthavn, hvis man ikke vil skære ned i trafikprogrammet mellem Skandinavien og London.

Nu har SAS så fundet frem til hvilken rute, der skal flyttes, og hvilken lufthavn man vil flytte ruten til. Valget er faldet på ruten fra Gøteborg, der kommer til at holde flyttedag ved vintertrafikprogrammets ikrafttræden i slutningen af oktober. SAS’ to daglige flyvninger fra Gøteborg vil fremover lande i London Stansted.

Gode landingstilladelser
At valget faldt på Stansted og ikke London Gatwick eller London Luton, er der flere forklaringer på.

”Først og fremmest handler det om, at vi kunne få nogle gode landingstilladelser på de tidspunkter, som passer os bedst – om morgenen og om eftermiddagen,” forklarer Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS, til CHECK-IN.dk.

Og så spiller det også ind, at lufthavnen ligger tæt på Cambridge og på den anden side af London i forhold til London Heathrow. Endelig så har SAS også skelet til, at Gøteborg-virksomheden Astra Zeneca har store kontorer nær London Stansted.

Større fly
Valget af Stansted betyder, at SAS kommer til at flyve vinge mod vinge med Ryanair, der i dag flyver mellem Gøteborg og London Stansted. Det efterlader British Airways alene tilbage på Gøteborg -Heathrow med to daglige flyvninger. Norwegian flyver en gang dagligt om eftermiddagen mellem Gøteborg og London Gatwick.

Hvis SAS en dag skulle blive fristet til at sælge flere landingstilladelser i London Heathrow, så er det langt fra sikkert at der bliver rykket ruter til London Stansted. Det kan sagtens også være til andre Londion-lufthavne alt afhængig af hvilke landingstilladelser og aftaler SAS kan få.

Samtidig med flytningen af Gøteborg-ruten planlægger SAS at indsætte større fly på ruterne fra København, Oslo og Stockholm til London Heathrow.