- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

100 procent SAF-flyvning fra Malmø

En ATR 72 fra det svenske flyselskab BRA gennemførte tirsdag en vellykket flyvning fra Malmø til Stockholm med 100 procent bæredygtigt brændstof i begge motorer.

ATR, Braathens Regional Airlines (BRA) og Neste har i længere tid arbejdet for at fremskynde certificeringen af bæredygtigt flybrændstof – også kendt som Sustainable Aviation Fuel (SAF).

De tre parter har arbejdet frem mod at kunne gennemførte en flyvning med 100 procent SAF i begge turbopropmotorer på et ATR-fly, og tirsdag blev denne milepæl nået. En ATR 72-600 med registrering SE-MKK fra det svenske flyselskab BRA lettede fra Malmø fyldt op med udelukkende bæredygtigt brændstof, og kursen var sat mod Bromma-lufthavnen i Stockholm.

Testflyvningen med 100 procent SAF var den første nogensinde udført i et kommercielt regionalfly. Flybrændstoffet var af typen ”Neste MY Sustainable Aviation Fuel”, og var fra den finske olieraffineringsvirksomhed Neste. Ved brug af 100 procent SAF i begge ATR-motorer vil CO2-emissionerne blive reduceret med 80 procent.

Den fransk-italienske flyproducent ATR begyndte allerede i september 2021 at arbejde på at få certificeret ATR-fly til 100 procent SAF. Dette altså i samarbejde med BRA og Neste, og målet er at få et ATR-fly certificeret til at flyve med 100 procent SAF inden 2025.

”Historisk dag for luftfarten”
I begyndelsen af 2022 gennemførte ATR en testflyvning med et af sine egne fly – også en ATR 72-600 – hvor der udelukkende var SAF i den ene af flyets motorer. Flyvningen fra Malmø med 100 procent SAF i begge motorer var altså skridtet videre i testarbejdet.

”I dag er en historisk dag for luftfarten. Efter mere end et århundrede med kommercielle flyvninger drevet af petroleum er vi ved begyndelsen af ​​en ny æra. I de seneste måneder har vi gennemført en række succesfulde flyvninger med bæredygtigt brændstof i én motor. Vi besluttede nu, at det var tid til at udføre den første testflyvning med 100 procemt SAF i begge motorer,” siger Stefano Bortoli, administrerende direktør for ATR.

”Flyvningen repræsenterer en sand milepæl for hele luftfartsindustrien, da den viser, at denne teknologi virker og hurtigt kan tages i brug af mange i vores industri for at fremskynde overgangen til lavemissionsflyvning.”

Det bæredygtige brændstof fra Neste er kompatibelt med den brændstofinfrastruktur, som lufthavne verden over i dag råder over. Og derfor kræver det ikke de store omkostninger at få ATR-fly til at flyve på SAF.

SAF er mest effektivt
Bestyrelsesformand i BRA, Per G. Braathen, fortæller, at SAF er den umiddelbart mest effektive vej mod at få nedbragt CO2-udslippet i luftfarten. Og derfor var tirsdagens flyvning også yderst vigtig.

”Som et førende svensk indenrigsflyselskab startede vores bæredygtighedsfokus længe før noget andet flyselskab, og denne milepæl er en af ​​hovedsøjlerne og repræsenterer en reel innovation for industrien,” siger han.

Flyvningen på 100 procent SAF blev også muliggjort med hjælp fra den svenske lufthavnsoperatør Swedavia og motorfabrikanten Pratt & Whitney, der i forløbet har arbejdet tæt sammen med ATR og BRA.

Den historiske flyvning blev foretaget af ATR-chefpilot Cyril Cizabuiroz, styrmand Jean-Pierre Marre samt flyvetestmekaniker Pascal Daussin. Flyvningen tog ifølge Flightradar24 en time og 11 minutter og blev udført tirsdag formiddag.

 

Relaterede artikler:

ATR gennemfører testflyvning med 100 procent SAF

Første A380 på 100 procent grønt brændstof

Boeing-fly på 100 procent biobrændstof i 2030

Flyselskaberne aftager det meste af SAF-produktion