En Airbus A380 har gennemført en testflyvning, hvor en af motorerne udelukkende blev drevet af 100 procent bæredygtigt brændstof. Endnu en testflyvning finder sted i dag.
Flyproducenter og flyselskaber skriver grøn luftfartshistorie i disse år. Alle deltager i et kapløb om at kunne præsentere de mest bæredygtige løsninger i luftfartsindustrien, der har sat et ambitiøst mål om emissionsfri flyvninger senest i 2050.
Fredag den 25. marts foretog Airbus endnu en grøn landvinding, da den europæiske flyproducent sendte en Airbus A380 på vingerne, hvor et af flyets fire motorer udelukkende blev drevet med 100 procent bæredygtigt brændstof – også kaldet SAF (Sustainable Aviation Fuel).
Det var A380-testflyet MSN1 med registreringen F-WWOW, der gennemførte flyvningen, som varede omkring tre timer.
Brændstoffet var leveret af det franske olieselskab Total Energies og var produceret i Normandiet tæt på Le Havre. Indholdet var såkaldte hydroforarbejdede estere (en kemisk funktionel gruppe dannet ved reaktionen mellem en alkohol og en carboxylsyre, red.) og fedtsyrer, fri for aromater og svovl, og primært bestående af brugt madolie samt andet affaldsfedt.
En anden flyvning med samme fly forventes at finde sted den 29. marts fra Toulouse til Nice. Her skal man test brugen af SAF under både start og landing.
Flere grønne testflyvninger
Det er tredje fly i rækken, hvor Airbus gennemfører en flyvning på 100 procent bæredygtigt brændstof til en af motorerne. I marts 2021 blev der foretaget en tilsvarende flyvning med en A350, og i oktober sidste år var en en A319neo, der var genstand for en lignende test.
Airbus er dog ikke den eneste flyproducent, der forsøger sig med 100 procent grønne flyvninger. Amerikanske United Airlines skrev i december sidste år luftfartshistorie, da det lykkedes foretage en passagerflyvning fra Chicago til Washington D.C. i en Boeing 737 MAX 8, der havde bæredygtigt brændstof i den ene tank og fossilt brændstof i den anden.
I februar blev der foretaget en testflyvning med en ATR 72-600 fra den fransk-italienske flyproducent ATR Aircraft, hvor en af de to turbopropmotorer udelukkende blev drevet frem af bærdygtigt brændstof. Det var finske Neste, der var leverandør af brændstoffet og et led i et grønt samarbejde mellem ATR, svenske Braathens Regional Airlines (BRA) og Neste.
Nøgletal fra den såkaldte Waypoint 2050-rapport indikerer, at SAF kan bidrage med et sted mellem 53 og 71 procent af de nødvendige kulstofreduktioner.
Relaterede artikler:
ATR gennemfører testflyvning med 100 procent SAF