ATR 72-600 blev anvendt til testflyvningen med 100 procent SAF i den ene motor. (Foto: ATR Aircraft | PR)

ATR gennemfører testflyvning med 100 procent SAF

ATR har foretaget en vellykket flyvning med bæredygtigt brændstof. Hvis certificering opnås, forventes metoden at kunne reducere ATR-flyenes CO2 udledninger med 82 procent i fremtiden.

For øjeblikke eksperimenteres der verden over med metoder, der i første omgang kan nedbringe luftfartsbranchens CO2-udledninger og i sidste ende få dem til helt at forsvinde. En af de mere oplagte muligheder er at anvende bæredygtigt flybrændstof.

Bæredygtigt flybrændstof – også kaldet sustainable aviation fuel (SAF) – kan fremstilles af affaldsprodukter, der ellers bare ville blive smidt ud. Det kan eksempelvis være madolie, som netop var en af komponenterne i det SAF, som ATR for nyligt har benyttet til en testflyvning.

Normalt blandes en mindre mængde SAF med traditionelt brændstof, men i en pressemeddelelse fortæller den franske-italienske flyproducent, at selskabet har gennemført en række tests på jorden samt i luften, hvor der udelukkende var bæredygtigt brændstof i den ene af flyets motorer.

Vil certificeres inden 2025
Det var en ATR 72-600 med testregistreringen F-WWEW fra flyproducenten, der blev udvalgt til forsøget, som var en del af den certificeringsproces, der skal sikre, at ATR-flyene får lov til at foretage flyvninger, der kun er drevet af SAF.

Det var brændstof af typen ”Neste MY Sustainable Aviation Fuel”, der blev brugt til forsøget. Det fremstilles af den finske olieraffineringsvirksomhed Neste. Brændstoffet benyttes allerede af flyselskaber som Lufthansa og KLM, som blander det med traditionelt brændstof.

Forsøget er en del af et samarbejde mellem ATR, Neste og det svenske flyselskab Braathens Regional Airlines (BRA), hvor målet er at få et ATR-fly certificeret til at flyve med 100 procent SAF inden 2025. Senere i år foretages endnu en prøveflyvning. Denne gang på et ATR-fly fra BRA.

Stor reduktion
Selskaberne forventer, at et ATR-fly, der flyver på en typisk regional rute med 100 procent SAF i begge motorer, vil reducere CO2-emissionerne ved flyvningen med 82 procent. Administrerende direktør Stefano Bortoli fra ATR kalder forsøget for en milepæl.

”ATR’s turboprop-fly, der allerede udleder 40 procent mindre CO2 end tilsvarende jetfly, er den ideelle platform til at opnå betydelige fremskridt i reduktionen af ​​CO2-emissioner. Denne store milepæl viser, at vi forpligter os til at gøre brugen af ​​100 procent SAF mulig.”

Det er dog ikke første gang, at der foretages en flyvning med 100 procent SAF i den ene motor. United Airlines fløj i december en Boeing 737 MAX 8 med 1892 liter SAF i en af motorerne fra fra O’Hare International Airport i Chicago til Reagan National Airport i Washington D.C..

 

Relaterede artikler:

United gennemfører historisk flyvning

Premiere i Gatwick på easyJet SAF-flyvninger

Vil bane vejen for bæredygtigt flybrændstof