Boeing testfløj denne 777-200 med biobrændstof fra 2019 som en del af ecoDemonstrator-programmet. Foto: Boeing

Boeing-fly på 100 procent biobrændstof i 2030

Boeing har sat et mål om at kunne levere flytyper i 2030, der udelukkende skal flyve på bæredygtigt brændstof. Indtil videre er det muligt at iblande denne slags brændstof.

Flere aktører i den globale luftfartbranche har i de senere år haft et stigende fokus på initiativer, der skal gøre luftfarten mere grøn.

Der har blandt andet været et større fokus på at udvikle bæredygtigt brændstof som erstatning for den fossile brændstof. Hos Boeing er man nu klar til at sætte et konkret mål for, hvornår nyproducerede fly skal kunne operere udelukkende på biobrændstof.

Den amerikanske flyproducent har således sat det ambitiøse mål, at alle dens kommercielle fly i 2030 skal være i stand til – og certificeret til – at kunne flyve på 100 procent bæredygtigt brændstof. Tidligere har Boeing gennemført vellykkede testflyvninger med fly, der fløj på biobrændstof, og nu er producenten altså klar til at sætte et konkret mål.

Tilladt med 50/50-blanding
Biobrændstof reducerer kulstofudledningen med op til 80 procent over brændstoffets livscyklus med potentiale for at nå 100 procent i fremtiden. Det vurderer blandt andet Air Transport Action Group (ATAG) og US Department of Energy.

Indtil videre er det tilladt at lave en 50/50-blanding af bæredygtigt brændstof med konventionelt brændstof. For at opnå luftfartens mål om at reducere kulstofemissionerne med 50 procent i 2050 i forhold til 2005-niveauet, er det nødvendigt, at fly kan operere på 100 procent biobrændstof i god tid inden.

”Vores industri og kunder er forpligtet til at tackle klimaforandringer, og bæredygtige luftfartsbrændstoffer er den sikreste og mest målbare løsning til at reducere luftfartens kulstofemissioner i de kommende årtier. Vi er forpligtet til at arbejde med regulatorer, motorfabrikanter og andre vigtige interessenter for at sikre, at vores fly og i sidste ende vores industri kan flyve udelukkende på bæredygtige jetbrændstoffer,” siger Stan Deal, koncernchef i Boeing.

Boeing 777-testflyvning med biobrændstof
Ifølge Chris Raymond, der er bæredygtighedschef hos Boeing, har bæredygtige brændstoffer det største potentiale til at reducere kulstofudledningen på både kort og lang sigt.

Den amerikanske flyproducent har samarbejdet med flyselskaber, regeringer og forskningsinstitutioner verden over for at få øget produktionen af biobrændstof og reducere prisen. I 2018 gennemførte Boeing en testflyvning med et Boeing 777-fragtfly, der udelukkende fløj på biobrændstof. Det skete under det såkaldte ecoDemonstrator-testprogram.

Biobrændstof kan fremstilles ved hjælp af en lang række råvarer – herunder eksempelvis ikke-spiselige planter og landbrugs- og skovbrugsaffald.

Nyhedsbureauet Reuters skriver – på baggrund af data fra ATAG – at kommerciel luftfart i øjeblikket tegner sig for cirka to procent af den globale kulstofudledning. Og cirka 12 procent af udledningen fra den samlede, globale transportsektor.

 

Relaterede artikler:

Opfordrer til tvungen brug af bæredygtigt brændstof

SAS og CPH i stort projekt om bæredygtigt brændstof

Norge er i front med biojet-brændstof og elektriske fly