Boeing 787-9 Dreamliner fra Qantas (Foto: Mertie .| CC 2.0)

19 timer og 15 minutter i luften

Den første af tre ultra-lange testflyvninger hos Qantas varede 19 timer og 15 minutter på en nonstop-flyvning fra New York til Sydney.

Hvis man synes, at en fem timer lang flyvning fra København til Gran Canaria er lang tid at opholde sig i et metalrør sammen med 180 andre passagerer, så skal man nok ikke overveje at blive forsøgsperson hos australske Qantas på selskabets tre flyvninger under projekt “Sunrise”.

Første flyvning i projektet, der handler om at undersøge indvirkningen på passagerer og besætning ved flyvninger på op imod 20 timer, er nu gennemført med succes, og i løbet af efteråret følger endnu to flyvninger til Sydney fra henholdsvis New York og London.

Fredag aften den 18 oktober kl. 21.27 lokal tid lettede en Boeing 787-9 Dreamliner fra Qantas således fra New York J.F. Kennedy Airport med kurs mod Sydney Airport. Flyvningen med rutenummer QF7879 varede i hele 19 timer og 15 minutter, og søndag den 20. oktober kl. 07.42 lokal tid satte Qantas-flyet hjulene på landingsbanen i den australske storlufthavn.

Der blev tilbagelagt 16.013 kilometer i luften, og det var dermed den længste nonstop-flyvning i historien, hvis man ser bort fra rekordforsøget i 1989 med en Qantas Boeing 747-400 fra London til Sydney. Rekorden for kommercielle flyvninger indehaves i dag af Singapore Airlines på ruten fra New York-Newark til Singapore. De 15.352 kilometer tilbagelægges på lidt mere end 18 timer.

Overvåget af måleinstrumenter
Af vægtmæssige årsager var der blot 40 passagerer mod normalt 236 i Dreamliner-flyet fra New York til Sydney. Hovedparten var Qantas-ansatte, mens seks af passagererne var medlemmer af selskabets Frequent Flyer-program, og disse udvalgte passagerer var blevet udstyret med bærbare måleinstrumenter, der skulle registrere virkningen af søvn, indtagelse af mad og væske samt fysisk bevægelse undervejs på flyvningen.

De fire piloter og seks besætningsmedlemmer blev også overvåget på flyvningen gennem registrering af aktivitet, søvn og hvile, ligesom der var monteret kameraer i cockpittet for at se, om piloterne var fuldt årvågne under den lange flyvning.

“Hver gang en ny flytype har givet os mulighed for at flyve længere, spørger folk naturligvis om komfortfaktoren. Det faktum, at den længste flyrejse i vores rutenetværk i dag, fra Perth til London, også har vores højeste kundetilfredshedsvurdering viser, at man kan tilrettelægge en ultra-lang service, som passagererne nyder. Herudover har det den ekstra fordel, at man kommer frem til destinationen flere timer hurtigere,” siger koncernchef Alan Joyce fra Qantas.

Qantas-topchefen understreger, at projekt “Sunrise” er vigtig for at få den nødvendige viden om besætningens og passagerernes velvære på meget lange flyvninger. 

 

Relaterede artikler:

Qantas nonstop fra London til Sydney i testflyvning

Her er verdens 20 længste flyruter

Første nonstop-flyvning fra Australien til Europa