Qatar Airways har base i Hamad International Airport i Doha.

24 nye ruter på 24 måneder

Mellemøstens luftfartsselskaber flyver hurtigere end de store europæiske konkurrenter. Det Doha-baserede Qatar Airways har således åbnet 24 nye ruter på 24 måneder, herunder også til de nordiske hovedstæder. Selskabet venter en årlig vækst på 35 procent.

De traditionelle mega-carriers som Air France KLM, British Airwaysog Lufthansa kæmper alle med luftfartskrisens følgevirkninger, mens de tre store arabiske selskaber Emirates, Etihad Airways og Qatar Airways i høj grad tager markedsandele med fortsat høj vækst.

Ifølge en ny rapport fra Boston Consulting Group vil de tre mellemøstlige selskaber sammenlagt tredoble deres kapacitet over de næste 20 år, men selvom der er mange ligheder for de tre selskaber, er der også forskelle.

Et eksempel er det Doha-baserede Qatar Airways, der forsøger at etablere sig på nichemarkeder og ruter, hvor de to andre mellemøstlige konkurrenter endnu ikke for alvor er etablerede.

Den strategi har betydet, at Qatar Airways har etableret 24 nye ruter på blot 24 måneder. I 2011 er der således åbnet 15 nye ruter, mens 9 nye ruter indtil videre er planlagt til 2012.

Qatar Airways nåede en milepæl da man 6. april i år åbnede en rute til destination nr. 100 i skikkelse af Aleppo i Syrien

Siden føjede selskabet nye destinationer på Qatar Airways-rutekortet tilShiraz i Iran, Venedig, Montreal,Kolkata, Sofia og Oslo.

Ordrebog på 200 fly

Tidligere i år blev Qatar Airways valgt til “Airline of the Year 2011” af Skytrax og selskabet har i dag en flåde af 102 fly til 109 destinationer og forventer at have 120 destinationer i 2013.

Selskabet modtager lige nu et nyt fly hver 18. dag og har et mål om en årlig vækst på 35 %, der blandt andet skal opnås ved hjælp af selskabets enorme ordrebog på over 200 fly til en listepris på over $40 milliarder.

Alene i Europa flyver Qatar Airways nu til 27 destinationer, herunder København, Stockholm og Oslo, mens Helsinki følger til næste år

I alt vil Qatar Airways lancere 15 ruter i 2011 og yderligere 9 i 2012, hvoraf mange ikke betjenes af de to mellemøstlige konkurrenter.