270 flyselskaber må ikke vise sig i europæisk luftrum

EU har netop offentliggjort en ny liste over flyselskaber, der har forbud mod at krydse europæisk luftrum, og ikke overraskende er en række afrikanske selskaber at finde på listen, der er blevet markant længere på under ét år.

Har man planer om en rejse til Afrika eller Mellemøsten kan det være en god idé at tjekke op på de flyselskaber, der skal fragte dig til din destination. Et stigende antal flyselskaber fra disse verdensdele har nemlig ikke tilladelse til at operere indenfor EU’s grænser, fastslår en ny rapport fra EU over de flyselskaber, der pt. ikke må flyve i europæisk luftrum.

Værst står det til på det afrikanske kontinent, hvor i alt 12 landes samtlige flyselskaber har forbud mod at benytte europæisk luftrum. Der er tale om landene Benin, Congo, Den Demokratiske Republik Congo, Djibouti, Liberia, Mauretanien, Sao Tome and Principe, Sudan, Swaziland, Zambia, Ækvatorial Guinea og Sierra Leone. Disse afrikanske lande, der ofte er præget af borgerkrig, har ikke formået at få godkendt et eneste flyselskab til at flyve indenfor EU’s grænser. Derudover er der flere afrikanske lande med enkelte flyselskaber, der har fået et forbud. Det gælder Angola og Gabon.

Flyselskabernes restriktioner mod at flyve indenfor EU skyldes primært manglende vedligeholdelse af fly, hvilket kan bringe flysikkerheden i fare, og samtidig er de nævnte lande stort set uden et fungerende og effektivt luftfartsvæsen.

Dog er der en enkel afrikansk, positiv nyhed at spore på listen, nemlig selskabet, Airlift International fra Ghana, der i modsætning til den forrige liste, nu har fået tilladelse til at benytte EU – godt nok under særlige betingelser.

”Som flypassagerer kan man være sikker på, at man ikke bliver konfronteret med de her flyselskaber, så længe man bevæger sig inden for EU’s grænser. Listen bliver først interessant, hvis man som passagerer skal flyve regionalt ud i verden. Her sker det, at EU-borgere flyver regionalt i f.eks. Afrika, og her skal man tjekke EU’s liste for at se, om nogle af de selskaber, man skal flyve med, er at finde på listen. Generelt arbejdes der løbende på en forbedring af flysikkerheden i verden, hvilket er et langt sejt træk,” siger kommunikationschef i Statens Luftfartsvæsen, Thorbjørn Ancker.

I alt har 270 flyselskaber fra 15 lande pt. forbud mod at flyve i europæisk luftrum. I forhold til en liste i 2006, hvor kun 93 selskaber havde et EU-forbud, er listen med navne vokset markant på få år. En liste fra januar måned viser, at 228 selskaber på daværende tidspunkt havde et forbud, men det tal er nu steget til 270.

Iran Air, der er det eneste luftfartsselskab på listen, der operere ud og ind ad Københavns Lufthavn, er underlagt en række særlige krav på i alt 14 luftfartøjer, men så længe disse fartøjer ikke bliver benyttet i Københavns Lufthavn, er det ikke et sikkerhedsproblem, fortæller Thorbjørn Ancker.

Foruden Afrika er lande som Indonesien, Filippinerne og Kasakhstan hårdt ramt, og i Afghanistan har alle flyselskaber fået forbud mod at operere indenfor EU’s luftrum. Derudover har Air Koryo fra Nordkorea, Air Service Comores og Ukrainian Mediterranean Airlines en række særkrav, der skal overholdes for at krydse og benytte EU. Ukrainian Mediterranean Airlines og tre andre selskaber fra Ukraine havde i 2008 et forbud, men har nu igen fået tilladelse til at benytte EU som luftrum.

Foto: Iran Air, der opererer på Københavns Lufthavn,er et af de selskaber, der er underlagt særlige krav fra EU.