Norwegian satte ny passagerrekord i 2018 efter en samlet vækst på 13 procent, men det er blevet sværere at fylde flyene.
Det er snart et par år siden, at Norwegian fløj forbi SAS uden at kigge sig tilbage. Således har Norwegian i 2018 transporteret 37,3 millioner passagerer, mens SAS i regnskabsåret 1. november 2017 til 31. oktober 2018 lige netop passerede 30 millioner rejsende.
Men det handler ikke om størrelse, men i højere grad om lønsomhed. På dette punkt er den aktuelle form hos SAS noget bedre end den norske lavpriskonkurrent. Norwegian har nemlig i stigende grad svært ved at fylde flyene, da selskabet har justeret på prisskruen for dermed at øge indtægterne.
Det viser trafiktallene for december hvor belægningen faldt med seks procentpoint fra 84,6 til 78,6 procent. Det skyldes, at den udbudte kapacitet blev øget med 34 procent, mens salget kun løftede sig med 24 procent. Samlet rejste 2.771.135 passagerer med Norwegian i december, og det var 15 procent flere end samme måned året før.
Vanskeligt år
På årsbasis var der også pres på belægningen, og samlet faldt belægningen for hele året med 1,7 procentpoint til 85,5 procent, hvilket er noget lavere end nogle af de lavprisflyselskaber, som Norwegian kan sammenligne sig med.
Det har samtidig været et år med opstart af 35 nye ruter, leverance af 25 nye fly samt en stor stigning i langdistancetrafikken.
“Trafiktallene for 2018 viser, at Norwegians internationale fodaftryk bliver stadig stærkere, i tråd med koncernens strategi. Norwegian har foretaget betydeligt investeringer i løbet af året og går nu ind i en fase med betydeligt lavere vækst. Vi har justeret ruteporteføljen og kapaciteten fremover, og tilpasset ruteprogrammet til vintersæsonen,” siger Bjørn Kjos, koncernchef i Norwegian, i en pressemeddelelse.
Samtidig med den markante ekspansion har Norwegian været konkurrenceudsat på flere markeder, og herudover har eksterne faktorer påvirket driften og dermed selskabets resultat.
“Konkurrencen i luftfart har også i 2018 været hård, og kombineret med en høj oliepris og andre operative udfordringer har det påvirket vores resultater. Ikke mindst har udfordringer med Rolls Royce-motorerne påvirket driften i 2018, hvilket har betydet, at vi som selskab har sat gang i en række omkostningseffektiviserende tiltag for at styrke selskabet finansielt i løbet af 2019, siger Kjos.
Tab på brændstofsikring
I forbindelse med offentliggørelsen af trafiktallene kan Norwegian også løfte sløret for et urealiseret tab på 1,84 milliarder norske kroner i fjerde kvartal af 2018 i forbindelse med finansielle kontrakter omkring sikring af brændstofpriser. Men dette bliver tabsført i 2018-regnskabet og kommer således ikke til at påvirke i 2019.
“Med hensyn til resultatregnskabet for 2019, anses Norwegian derfor for at være godt positioneret i forhold til sikring af brændstofpriser, også sammenlignet med andre flyselskaber,” hedder det i meddelelsen fra Norwegian.
Kursen på Norwegian-aktien faldt mandag morgen på Oslo Børs umiddelbart efter offentliggørelsen af trafiktallene. Sidst på formiddagen er kursen dog oppe med omkring fem procent.
Relaterede artikler:
Norwegian sætter sin lid til #Fokus2019
Markant fald i belægningen hos Norwegian
To-cifret oktober-fremgang for Norwegian