38 kvæstet af turbulens på flyvning til Barcelona

En Avianca-flyvning fra Bogota til Barcelona udviklede sig ganske dramatisk, da 29 passagerer og ni besætningsmedlemmer fik kvæstelser efter voldsom turbulens.

Den franske havarikommission undersøger i øjeblikket en hændelse fra lørdag den 27. juni, hvor et Airbus A330-200 fly fra Avianca var på vej fra Bogota til Barcelona, da flyet mødte kraftig turbulens.

Flyet med 247 passagerer og 19 besætningsmedlemmer befandt sig i 11.900 meters højde over Det Caribiske Hav omkring 740 kilometer østnordøst for Curacao og omkring 185 kilometer sydvest for Guadeloupe, da piloterne måtte sænke flyets højde med 900 meter efter at have fløjet ind i kraftig turbulens, der havde kvæstet 38 mennesker ombord.

Besætningen besluttede at vende om, hvorefter flyet landede i Curaco omkring 80 minutter senere. Det skriver Aviation Herald.

Efter landingen blev de kvæstede passagerer og besætningsmedlemmer kørt til de nærmeste hospitaler, mens Avianca rekvirerede et erstatningsfly, der kunne fortsætte som rutenummer AV018 til Barcelona omkring 13 og en halv time senere.

Mødte klarluftsturbulens
Den 17. juli har den colombianske havarikommission, GRIAA, offentliggjort en foreløbig rapport, der beskriver, at flyet befandt sig i 11.300 meters højde på den såkaldte “Airway UA550“, da flyet mødte turbulensen.

Piloterne havde observeret en grøn indikation på flyets vejrradar og fik visuel kontakt med en skyhætte under flyets flyvevej. Mens flyet var på toppen af skyerne, blev fartøjet ramt af en kraftig turbulens, der forårsagede en vertikal acceleration på +1,7G efterfulgt af et vindskifte på 040 til 135 grader i løbet af blot seks sekunder, mens flyet passerede et område med et tropisk uvejr.

En hændelse af denne art rejser endnu engang spørgsmålet om, hvorfor så mange passagerer undlader holde sikkerhedsbæltet fastspændt under flyvningen. Med så mange kvæstede kunne det tyde på, at serveringen var i gang, da flyet blev ramt af turbulensen.

Den såkaldte klarluftsturbulens (Clear Air Turbulence, CAT, red.) har piloterne med deres instrumenter i cockpittet ikke mulighed for at blive advaret om på forhånd. Det var angiveligt et tilfælde af CAT, der ramte Avianca-flyet.

Loftspanelerne i Avianca-flyet blev beskadiget. (Foto fra den foreløbige rapport fra GRIAA.)