3F: Salg kan skade SAS’ punktlighed

Fagforeningen 3F frygter, at et salg af SAS Ground Handling vil skade den punktlighed, som SAS gør så meget ud af. Tillidsfolkene er kaldt til møde med SAS-ledelsen fredag formiddag.

I dag kan skæbnen for mere end 5.000 SAS-ansatte blive afgjort, når tillidsfolkene i SAS Ground Handling fredag formiddag ekstraordinært mødes med SAS-ledelsen. For efter flere uger med spekulationer i medierne, bekræftede SAS’ chef for investorrelationer, Sture Stølen, torsdag, at SAS forhandler med flere potentielle købere om et salg af SAS Ground Handling.

Men hos fagforeningen 3F, der organiserer en stor del af medarbejderne i SAS Ground Handling, er man skeptiske over for, om et salg vil have den ønskede effekt.

”Hvis det kan redde SAS, så bør man selvfølgelig gøre det. Men jeg tvivler på, at det er en god idé, og at de kan få særlig mange penge for ground handling aktiviteterne. For mig at se handler det mest om, over for aktionærerne og potentielle købere af hele SAS, at vise handlekraft og skabe en mere overskuelig organisation,” siger formand for fagforeningen 3F i Kastrup, Henrik Bay-Clausen.

Handlingselskabet beskæftiger omkring 5.500 medarbejdere – heraf 1.800 i Danmark – og tager sig af indcheckning af passagerer og håndtering af baggage samt meget andet for SAS og en række andre luftfartsselskaber i mange skandinaviske lufthavne.

Hvis SAS finder en køber til SAS Ground Handling og gennemfører et salg, så frygter 3F-formanden, at selskabet i virkeligheden skyder sig selv i foden.

”Jeg tvivler på, at SAS kan få det samme produkt hos en ekstern leverandør, som de i dag får hos deres eget handlingselskab. Hvis ikke de kan det, så vil det skade den punktlighed, som SAS har gjort så meget for at gøre til et varemærke for selskabet,” siger Henrik Bay-Clausen.

Han peger på de problemer, som Norwegian har med at få handlingselskabet Novia til at levere en ordentlig service, som kan følge med Norwegians ekspansion i København henover sommeren. En sag som CHECK-IN.dk beskrev torsdag.

”Vores medlemmer i Novia har hele sommeren advaret om, at de ganske enkelt ikke var nok folk til at håndtere Norwegians stigende aktivitetsniveau,” siger Henrik Bay-Clausen.

Norwegian har siden august udvidet sin base i Københavns Lufthavn fra syv til 11 fly. Det har betydet nye ruter og flere flyvninger på eksisterende ruter. Det har resulteret i mere baggage, der skal lastes og losses, samt flere passagerer, der skal checkes ind. Opgaver, som Novia løser for Norwegian.

SAS solgte torsdag selskabet SAS Flybussen til et norsk busselskab. SAS Flybussen beskæftiger 50 medarbejdere og opererer 14 busser mellem Oslo centrum og Oslo’s Gardermoen lufthavn. Salget er bare det seneste i en række af små og store salg af både stort og småt i det skandinaviske luftfartsselskab. Rationalet bag brandudsalget er at skaffe kapital til SAS’ slunkne pengekasse.