Det bliver lettere for mekanikere, handlingfolk og andre at køre rundt i Københavns Lufthavn, når et særligt højsikkerhedsområde udvides.
Den aftale om takstniveauet i Københavns Lufthavn i de kommende fire år, som blev indgået i august mellem flyselskaber og lufthavnen, kommer ikke blot til at gøre det nemmere at være transferpassager og dyrere at være indenrigsflyselskab. Den kommer formentlig også til at gøre livet nemmere for mange mekanikere, handlingfolk og cateringmedarbejdere, som hver dag kører rundt i lufthavnen.
Planen er nemlig at udvide det såkaldte ”Critical Security Restricted Area”. Det er området tættest på lufthavnens fingre, hvor flyene er parkeret. Det kan sammenlignes med området efter sikkerhedskontrollen inde i lufthavnen. Og derfor er der også opsat særlige kontrolposter ved indkørslen til højsikkerhedsområdet. Det er i lufthavnens vestlige side lige efter standpladserne i indenrigsterminalen. Og i den østlige side er det lige bag den særlige lavprisfinger CPH GO.
Grænsen for CSRA-området betyder, at mange mekanikere, handlingmedarbejdere og cateringfolk hver dag skal passere gennem CSRA-kontrollerne kaldet ”Check Øst” og ”Check Vest” eller i lufthavnsslang ”Gazastriben” og ”Vestbredden”. På en normal kan det sagtens blive til mere end 10 passager med dertil hørende stop og kontrol af køretøjet.
Gigantisk spild
Men som en del af takstaftalen blev det aftalt at udvide CSRA-området, så det også kommer til at indbefatte hangarerne i lufthavnens nordøstlige del. Check Øst / Gazastriben vil altså blive flyttet længere mod øst. Og det vækker jubel hos 3F og Dansk Metal, som organiserer mange af de medarbejdere, som hver dag passerer gennem CSRA-kontrollerne.
”Vi noterer os med glæde at der ved takstforhandlingerne endelig er kommet en åbning for flytning af CSRA-området/Gazastriben. Den nuværende placering har altid været dårlig og i sig selv givet et gigantisk spild af arbejdstimer og penge og været til stor irritation. Det har vi påpeget siden CSRA blev etableret og vi hilser velkomment at der nu sker noget,” siger formand for 3F Kastrup, Henrik Bay Clausen.
Han fortsætter:
”Vi henstiller til at inddrage medarbejdernes viden og erfaring når den nye placering skal fastlægges. Det er vigtigt at den kommer til at virke optimalt,” understreger Henrik Bay.
Letter hverdagen
Hos lufthavnen er man mere end villig til at tage brugerne med på råd.
”Det er godt at se, at medarbejderne udviser engagement og interesse for udviklingen af lufthavnen, og vi er glade for, at fagforeningerne er enige med os og flyselskaberne i flytningen af CSRA-grænsen. Derfor vil det også være helt naturligt at inddrage dem i de konkrete planer. Udvidelsen af højsikkerhedsområdet letter hverdagen for de, der arbejder i området, og kan reducere de operationelle omkostninger for flyselskaberne, hvilket ligger i tråd med vores strategi,” siger pressechef i Københavns Lufthavn, Søren Hedegaard Nielsen.
Takstaftalen træder i kraft 1. april 2015 og indebærer blandt andet, at indenrigsfly og udenrigsfly kan parkeres ved siden af hinanden over hele lufthavnen, hvilket gerne skulle gøre livet bedre for de rejsende, som skifter mellem indenrigs- og udenrigsfly. Samtidig sætter passagerafgiften for indenrigspassagerer op fra 46 krroner til omkring 100 kroner over en toårig periode.