(Foto: Morten Lund Madsen)

Dansk museum forbigået af SAS

Danmarks Flymuseum udviste stor interesse, da SAS forsøgte at få et af selskabets sidste MD80-fly udstillet, men museet i Stauning kom dog aldrig i betragtning.

Som CHECK-IN.dk kunne fortælle i fredags har SAS har opgivet at få et af selskabets pensionerede MD80-fly på museum.

Det udfald ærgrer man sig over hos Danmarks Flymuseum i Stauning. For den 17. december sidste år skrev museet til SAS og udtrykte stor interesse for flyet, der fortsat står parkeret i Oslo Lufthavn. Det bekræfter en mail, som CHECK-IN.dk har fået indsigt i.

”Vi blev glade, da vi hørte, at SAS arbejdede på at få flyet på museum. Vi tog straks kontakt til SAS, for vi vil meget gerne have det til Stauning. Det vil være et flot vartegn for museet, og vi har masser af plads til det,” siger Preben Schwartz, bestyrelsesformand i Fonden Danmarks Flymuseum.

I første omgang var flyet forsøgt udstillet på SAS’ eget museum i Oslo, men af økonomiske årsager og angiveligt også som følge af pladsmangel blev denne løsning trukket tilbage den 4. december sidste år.

SAS proklamerede herefter, at man arbejdede på en anden løsning for at få flyet udstillet, men enden blev at sælge flyet til Delta Air Lines. Det skandinaviske selskab kunne angiveligt ikke finde en ”økonomisk holdbar løsning.”

Beslutning var truffet
Selvom der kun nåede at gå to uger fra, at Oslo-løsningen var opgivet til, Danmarks Flymuseum henvendte sig, var løbet allerede kørt. Dagen efter fik Stauning-museet svar fra SAS.

”Vi har nu solgt maskinen til et flyselskab i USA. Derfor må vi desværre svare nej på denne anmodning,” skrev Niklas Hårdänge, direktør for SAS’ flådehåndtering, til Danmarks Flymuseum.

Hos SAS ønsker man ikke at uddybe, hvilke løsninger der er blevet arbejdet på for at få flyet på museum, eller hvorfor Danmarks Flymuseum i Stauning ikke har været i betragtning. Men det, at få flyet solgt, har været en vigtig præmis for det skandinaviske flyselskab.

”SAS ville meget gerne have haft udstillet flyet, men vi kan ikke komme uden om, at SAS er i en økonomisk situation, hvor vi ikke kan se bort fra værdien i at sælge et fly,” siger Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS.

Kun et SAS-fly på museum
Hos Danmarks Flymuseum har man svært ved at forstå, at økonomi skulle være grunden til at vælge en museumsløsning fra.

”Skulle vi have købt flyet, ville vi naturligvis have rejst fondsmidler til det. Men økonomi blev slet ikke nævnt i den dialog, vi have med SAS i december,” siger Preben Schwartz, der betegner det som ”tragisk,” at dette stykke af dansk flyhistorie ikke bliver at se på et museum.

Til efteråret bliver MD80’eren, SE-DIR, der var udset som museumsfly, fløjet over Atlanten til den nye ejer Delta Air Lines, der med stor sandsynlighed vil bruge det til reservedele. Dermed er der fortsat kun et sted i Danmark, hvor det er muligt at besigtige et udstillet SAS-fly, nemlig på Danmarks Tekniske Museum, hvor Caravellen ”Ulf Viking” står.

Billede: Danmarks Flymuseum har til huse i Stauning Lufthavn i Vestjylland. Museet råder over 50 fly og har desuden et værksted, som restaurerer og vedligeholder flyene. Foto: Morten Lund Madsen.