Lufthansas A380-800 i Københavns Lufthavn. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

A380-udvidelse hverken besluttet eller efterspurgt

Københavns Lufthavn overvejer at udvide en landingsbane til at kunne tage Airbus A380-fly. Intet er dog besluttet og ingen flyselskaber står på spring med dobbeltdækkerflyet.

I seks uger i sommermånederne næste år vil den ene af Københavns Lufthavns tre landingsbaner blive lukket, da den 3.300 meter lange bane skal have ny asfalt. I den forbindelse overvejer lufthavnen at udvide banens bredde fra de nuværende 45 meter til mellem 53 og 59 meter. Dermed vil København på fast basis kunne tage imod dobbeltdækkerflyet Airbus A380.

Selvom lufthavnen tirsdag gik ud med nyheden med brask og bram, så skal flyspottere og andre ikke begynde at glæde sig for tidligt. For beslutningen om at udvide banens bredde er langt fra taget endnu. Opgaven er sendt i udbud, men det er ikke ensbetydende med, at den skal udføres.

”Vi vil se tilbuddene før vi tager den endelige beslutning,” siger Københavns Lufthavns pressechef, Søren Hedegaard Nielsen, der først forventer en beslutning omkring 1. april næste år.

Banerenovering og baneudvidelse forventes samlet set at koste 300 millioner kroner.

Sund fornuft
Lufthavnen er netop nu ved at udbygge lufthavnsterminalens finger C, hvor langdistanceflyene normalt holder parkeret. Her vil en enkel gate fremover kunne håndtere et Airbus A380-fly. Det nytter dog ikke så meget, hvis flyet ikke kan lande i lufthavnen.

Men det kan der måske snart blive lavet om på, når nu den ene landingsbane alligevel skal lukkes og renoveres.

”Vi gør det nu fordi det er sund fornuft at gøre det, når vi alligevel skal renovere banen,” siger Søren Hedegaard Nielsen

Ingen efterspørgsel
Der er dog endnu ingen luftfartsselskaber, der har efterspurgt muligheden for at bruge Airbus A380-fly på ruter til og fra København. Syv af de flyselskaber, der i dag flyver til Københavns Lufthavn har flyet i deres flåder. Men de tre europæiske A380-brugere Lufthansa, Air France og British Airways ville aldrig sætte flyet ind på de korte ruter fra Frankfurt, Paris eller London. Thai Airways, Qatar Airways og Singapore Airlines har så få Airbus A380’ere i deres flåder eller på vej, at det heller ikke er særligt realistisk, at de skulle sætte dobbeltdækkerflyet ind på København.

Tilbage er Emirates, der har købt i alt 140 eksemplarer af flyet og modtaget de første 55. Det er derfor ikke urealistisk at de mange fremtidige fly gør det muligt at indsætte flytypen på København – Dubai. I dag bruger Emirates A380 på sine ruter til Zürich, München og Amsterdam, som er nogle af de europæiske lufthavne, som Københavns Lufthavn ynder at måle sig op imod.

Man kan så spørge om det er økonomisk rationelt at bruge mange millioner på noget, som reelt kun er til gavn for ét flyselskab. Et flyselskab, som med en næsten uudtømmelig oliepengetank i ryggen er i fuld gang med at udkonkurrere europæiske flyselskaber. Og et flyselskab som i stedet for Airbus A380 blot kunne vælge at flyve til København flere gange end de nuværende en gang dagligt med mindre fly.

Syv fodboldbaner
Med fire til syv meters udvidelse i hver side af den 3.300 meter lange bane er der samlet set tale om et areal på mellem 26.400 og 46.200 kvadratmeter – svarende til mellem fire og syv fodboldbaner. Hertil kommer nyt asfalt på den eksisterende 45 meter bredde bane, der har et samlet areal på 135.000 kvadratmeter – svarende til lidt over 20 fodboldbaner.

Airbus A380-flyet har været i Københavns Lufthavn én gang i forbindelse med en promoveringsturné arrangeret af Lufthansa.