SAS og Ryanair i Københavns Lufthavn. (Foto: Michael Kidmose | CPH | PR)

Åben kamp om danske luftfartsoverenskomster

Ifølge Berlingske forhandler Dansk Pilotforening om en overenskomst med Ryanair, mens der er strejketrussel mod SAS. “Jeg har arbejdet for SAS i 25 år, men jeg har aldrig været vidne til noget lignende,” siger SAS-koncerndirektør.

Der sker i øjeblikket store ændringer i det danske luftfartsarbejdsmarked. Metal Luftfart, der organiserer piloter, kabineansatte og mekanikere i SAS Scandinavia, er tilsyneladende på erobringstogt.

Næstformanden i Metal Luftfart og formand for Dansk Pilotforening er SAS-kaptajnen Henrik Thyregod, der ikke alene fører en aktuel arbejdskamp mod SAS sammen med sine medlemmer i Dansk Pilotforening og overordnet SAS Pilot Group, men der bliver også tid til andre aktiviteter.

Ifølge en artikel i Berlingske er Henrik Thyregod sammen med Metal Luftfart i gang med hemmelige forhandlinger med Ryanair om at overenskomstdække selskabets danskbaserede ansatte. En aftale, som Flyvebranchens Personale Union (FPU) forgæves har forsøgt at få på plads efter langvarige forhandlinger med det irske lavprisflyselskab.

Vred SAS-direktør
Hos SAS er der mildest talt overraskelse og forundring over, at Metal Luftfart tilsyneladende er i gang med at forhandle en overenskomst på plads med Ryanair, der angiveligt er mere fleksibel og billigere end den nye overenskomst, som SAS og piloterne ikke kan blive enige om.

“Jeg har arbejdet for SAS i 25 år, men jeg har aldrig været vidne til noget lignende. Det er helt ufatteligt og grotesk. Hvordan kan man på den måde arbejde aktivt med at sænke sin egen virksomhed. Giv dog SAS tilgang til lige vilkår så vi kan flyve videre,” skriver SAS-koncerndirektør Simon Pauck Hansen i et opslag på LinkedIn.

I Berlingske giver Simon Pauck Hansen udtryk for, at der foregår et “fordækt og urent spil”.

“Det her viser med tydelighed, at man ikke mener, at SAS skal have en fair chance. Vi kan nu se, at vores tillidsfolk med Henrik Thyregod i spidsen er villige til at gå i strejke i SAS, mens de samtidig underbyder egne vilkår og giver konkurrenter mulighed for at komme ind i markedet og tage vores forretning fra os,” siger Simon Pauck Hansen til mediet.

FPU undrer sig
Hos FPU er man også i oprør. For nylig indgik Metal Luftfart en overenskomst med Maersk Air Cargo for næsen af FPU, selvom parterne havde forhandlet længe og A.P. Møller – Mærsk endda i en pressemeddelelse havde meddelt, at man forventede at forhandle en overenskomst på plads med FPU.

“I årevis har Dansk Pilotforening ikke villet røre ved andet end SAS Scandinavia, og det har været FPU, der har sørget for at overenskomstdække resten af markedet. Nu har pilotforeningen meldt sig ind i Dansk Metal, og det første, de gør, er at lave en dårligere overenskomst med et af Danmarks rigeste selskaber,” siger Thilde Waast, formand i FPU, til Fagbladet Luftfart, som er FPUs eget blad.

“Samtidig er SAS på afgrundens rand, og Dansk Metal og pilotforeningen har kvitteret med at true med en altødelæggende konflikt, der sætter tusindvis af gode overenskomstdækkede arbejdspladser i fare. Det er komplet ulogisk og principløst.”

 

Relaterede artikler:

Metal Luftfart snupper Maersk Air Cargo foran FPU

SAS-pilotformand: “Vi var nærmest i mål”

Ryanair: “Den sunde fornuft bør sejre”