Airbus A321-200 fra SAS.

Aalborg-advokat vandt principiel sag mod SAS

En principiel sag om en flyforsinkelse blev fredag i byretten i Aalborg vundet af den lokale advokat Preben Bang Henriksen. Han havde indstævnet SAS for at få godtgjort 3.000 kroner for en flyforsinkelser. Forbrugerrådet er meget tilfreds med afgørelsen, der vil kunne danne præcedens i tilsvarende sager fremover.

Aalborg-advokaten Preben Bang Henriksen vandt fredag i byretten i Aalborg enprincipiel sag mod SAS, som han krævede dømt til at betale sig € 400 (ca. 3.000 kroner), fordi hans fly fra Nice via København til Aalborg sidste sommer blev ’mere end tre timer’ forsinket.

SAS havde ellers tilbudtadvokaten at betale det krævede beløb under forudsætning af, at han ville afstå fra at gøre gældende, at erstatningen var udbetalt i henhold til gældende EU-direktiv 261/2004, der omhandler flypassagerers rettigheder. Disse vilkår ville advokaten dog ikke gå ind på.

Preben Bang Henriksen var på ferie med sin hustru i Nice, da hjemrejse-flyet blev mere end tre timer forsinket. EU har bestemt, at en sådan forsinkelse skal ligestilles med aflysning af fly, hvor erstatningsbeløbet er fastsat til € 400.
I den aktuelle sag blev den totale forsinkelse imidlertid endnu større, idet advokat-parret ikke nåede deres Aalborg-fly fra Københavns Lufthavn og derfor i stedet måtte flyve til Aarhus Lufthavn og derfra køre videre i taxi til Aalborg. Alt i alt blev derfor tale om en forsinkelse på seks timer.

I 1989 blev SAS ligeledes stævnet ved Byretten i Aalborg af Preben Bang Henriksen. Dengang blev advokaten udsat for ’denied boarding’, fordi SAS havde overbooket selskabets morgenafgang fra Aalborg til København. Advokaten skulle deltage i et vigtigt retsmøde i København og chartrede derfor et taxifly, hvilket kostede 5.000 kroner. Han sendte efterfølgende regningen til SAS, som dog nægtede at betale.

I Byretten i Aalborg vandt Bang Henriksen en klar sejr. Imidlertid appellerede SAS til Vestre Landsret i Viborg, men inden sagen blev berammet, trak SAS anken tilbage.

“Jeg forfølger ingenlunde SAS. Men når man over en periode på 20 år har rejst mellem Aalborg og hovedstaden mere end 500 gange, kan det ikke undgås, at man også får et par mindre positive oplevelser, som det kan være af principiel interesse at få retsligt prøvet,“ udtalte advokaten i december måned sidste årtil Travel People.

Fredagens afgørelse vækker begejstring hos Forbrugerrådet.“En stor og vigtig sejr,“siger Forbrugerrådets direktør, Rasmus Kjeldahl, til DR Nordjylland.

Men det er måske for tidligt at lade begejstringen flyde over. Først når afgørelsen har været appelleret og væretigennem en højere retsinstans, kan den blive endelig. Og det forventes, at SAS vil appellere dommen.

“Er dommen endelig, kan det få meget stor praktisk betydning for de tusindvis af passagerer, der bliver forsinket – og som i dag ikke får den erstatning, som de har krav på,“ siger Rasmus Kjeldahl til DR Nordjylland.