Aalborg Lufthavn har en rejsedrøm

Aalborg Lufthavn markedsfører sig selv ved at lade de rejselystne fortælle om deres rejsedrømme og dele det med deres venner.

Vil du helst tilbringe tre timer sammen med Paris Hilton, Bill Clinton, Kronprins Frederik eller den afdøde spanske maler Salvador Dáli? Hvad er det bedste ved at tage på ferie? Og vil du helst vågne i en bambusseng med Himalayas bjergluft i lungerne eller foretrækker du en kingsize seng?

Det er blot nogle af de mange spørgsmål, som Aalborg Lufthavn stiller på hjemmesiden rejsedrom.dk. Her kan rejselystne få svar på hvilken type rejsende de er. Lokkemaden for at få folk til at deltage er muligheden for at vinde rejsegavekort. Og det har mere end 8.000 danskere ladet sig lokke af siden kampagnen gik i luften mandag i denne uge.

Femstjernede hoteller
Det kan være man får karakteristikken som indbegrebet af en ”Exclusive Flyer”, for hvem ferien handler om overdådighed, ekstravagance og sublim forkælelses af alle sanser. Businessclass, suiter og femstjernede hoteller er standard for de eksklusive rejser ud i verden.

Det kan også være man får at vide, at man er en ”Beach Adventurer”, der nyder sydens sol og varme på endeløse smukke sandstrande. Sand mellem tæerne og en svalende drink i parasollens skygge mens børnene leger grinende i vandkanten.

”Vi har brugt rigtig meget energi på at lave en test, der virkelig favner alle målgrupper og som brugeren også finder interessant. Derfor spænder vi også vidt i de svarmuligheder vi lister op. Ideen med spørgsmålene er netop, at vi forsøger at lave så sammensat en profil som muligt, hvorfor man møder spørgsmål og svarmuligheder, hvor vi forsøger at kortlægge brugeren som person, interesser og formål med at rejse,” siger salgs- og marketingdirektør Rikke Mølgaard fra Aalborg Lufthavn til CHECK-IN.dk.

Viral kampagne
Resultatet kan deles på sociale medier som Facebook og på den måde får ens venner måske også lyst til at se hvad de er for en type rejsende. Det kalder man på fagsprog en viral kampagne, når den uden de store markedsføringsmidler spreder sig på internettet. Og det er da også muligt på internettet både at teste hvilket land man egentlig burde bo i ud fra ens vaner og præferencer, og finde ud af hvilken person fra tv-serien ”Venner”, man ligner mest.

Sammen med resultatet får man også gode tilbud om rejser fra Aalborg Lufthavn, som passer til den type rejsende man er.

”Vi involverer vores rejsende og interagerer med dem. Vi giver dem et udbud af destinationer, som passer netop på deres profil. Vi giver dem noget som de kan dele i deres netværk og vi fortæller igen og igen om den gratis parkering, som vi ved alle sætter pris på,” fortæller Rikke Mølgaard, der understreger, at de indsamlede data ikke deles med flyselskaber og rejsearrangører.