Lufthansa i Danmark øger kapaciteten med syv procent i sommertrafikprogrammet. Det er en ny rute mellem Aalborg og Frankfurt, der skal skabe væksten, og inden længe kan en München-rute fra Jylland også blive aktuel.
Mandag den 30. marts åbner Lufthansa en direkte rute mellem Aalborg og Frankfurt. Ruten vil blive befløjet to gange dagligt med Bombardier CRJ900-fly med plads til 90 passagerer.
For at stimulere interessen for den nye rute havde Lufthansas koncernkommunikationsdirektør Martin Riecken i fredags taget turen fra Frankfurt til Aalborg for sammen med landechef Morten Balk at orientere den danske presse om den nye rute. Aalborg Lufthavn valgte i den anledning at tage forskud på glæderne og lod champagnepropperne springe for at fejre besøget.
Aalborg Lufthavn bliver Lufthansas tredje destination i Danmark, idet selskabet allerede flyver til København og Billund. I det kommende sommertrafikprogram vil Lufthansa tilbyde 105 ugentlige afgange i hver retning mellem Tyskland og Danmark.
“Vi har kigget på kundeunderlaget og talt med virksomheder og rejsebureauer, der har kunnet bekræfte os i potentialet. Samtidig får Aalborg Lufthavn i løbet af få år direkte togforbindelse, så vi mener, at der er markedsområde helt ned til Aarhus,“ siger Morten Balk, der er Lufthansas country manager i Danmark.
De to daglige afgange fra Aalborg Lufthavn er tilrettelagt således, at der skabes forbindelse til flest mulige destinationer fra Frankfurt. Fra Aalborg flyves der kl. 10.30 og igen kl. 18.10. Det giver gode forbindelser til Sydeuropa samt destinationer i Nordamerika og Asien.
Med den nye rute vil Lufthansa øge kapaciteten på det danske marked med syv procent sammenlignet med 2014, hvor Lufthansa transporterede flere end en million pasagerer. Dermed er det Aalborg-ruten, der skal stå for dette års vækst på det danske marked.
Ingen kannibalisering
Fra Aalborg skal Lufthansa primært konkurrere med KLM, der i forvejen flyver tre gange dagligt til Amsterdam. Konkurrencen kender Lufthansa dog allerede fra Billund, hvor Lufthansa har fire daglige afgange til Frankfurt, mens KLM flyver fem gange til det store hub i Schiphol-lufthavnen ved Amsterdam.
Hos Lufthansa er man da også klar til at tage udfordringen op.
“KLM har vist vejen på Aalborg-ruten, og de har været ‘first movers’. Vi har hidtil ikke haft materiellet, men nu er vi klar til Aalborg,“ siger Morten Balk, der ikke vil love priskrig. Han lover dog, at der vil komme kampagner, der skal stimulere interessen for den nye rute.
Lufthansa har også skelet til KLM´s succes på det jyske marked, idet det er lykkedes for det hollandske flyselskab at etablere sig i Aalborg uden at det er gået ud over trafikken fra Billund.
“Meningen er ikke, at vi skal kannibalisere på vores rute fra Billund til Frankfurt. Vi skal skabe vækst begge steder, hvilket KLM også har gjort. De har stadig et stort marked ud af Billund og en god belægning,“ understreger den danske landechef.
München-rute kan være på vej
Åbningen af en rute fra Aalborg til Frankfurt er ikke nok for Lufthansa. En rute til München fra enten Billund eller Aalborg kan også være på vej.
“Der er generelt en stor efterspørgsel på München, der er vort andet store hub. Vi har længe haft München i kikkerten fra det jyske marked, og det nu blot et spørgsmål, om hvornår ruten kommer,“ siger Morten Balk.
München Lufthavn er den syvende største i Europa med næsten 40 mio. passagerer i 2014. Med Frankfurt-ruten kan Aalborg Lufthavn tilbyde ruter til fem af de 10 største europæiske lufthavn. Udover Frankfurt er det Istanbul, Amsterdam, Barcelona og London-Gatwick, der er på lufthavnens rutekort.