Årsag til Dreamliner-brand stadig ukendt

En kortslutning og en ukontrollérbar kemisk reaktion førte til branden i et batteri på et Dreamliner-fly den 7. januar. Men hvorfor kortslutningen indtraf, er stadig en gåde.

Arbejdet med at komme til bunds i årsagen til problemerne med batterierne ombord på Boeings 787 Dreamliner-fly, der har haft flyveforbud siden den 17. januar, kom et stort skridt videre torsdag.

Her kunne den amerikanske havarikommission nemlig fremlægge sin konklusion på hvordan branden i et batteri ombord på et Dreamliner-fly den 7. januar i Boston Logan lufthavnen opstod. Det var den første hændelse i den lavine af problemer, som førte til at alle Dreamliner-fly verden over fik flyveforbud den 17. januar.

Havarikommissionen er kommet frem til, at celle nummer seks af lithium-ion batteriets otte celler kortsluttede og blev overophedet. Det medførte en ukontrollérbar kemisk reaktion, som spredte sig til de andre celler i batteriet og resulterede i branden.

Opdatering inden for 30 dage
Næste skridt for Havarikommissionen er at finde frem til hvorfor kortslutningen i battericellen opstod. Kommissionen kigger blandt andet på om kortslutningen kan skyldes den måde batteriet lades op på, den måde det er designet og konstrueret på og muligheden for defekter, der er opstået under fremstillingen af batteriet. Inden for 30 dage vil Havarikommissionen komme med en ny opdatering om sit arbejde.

Den 16. januar blev der registreret røgudvikling fra et batteri ombord på et Dreamliner-fly fra japanske ANA uden at der opstod en egentlig brand. Under de amerikanske luftfartsmyndigheders certificering af batteriet i 2006 og 2007 fastslog Boeing, at sandsynligheden for røgudvikling fra batteriet var mindre end en gang for hver 10 mio. flyvetimer. Havarikommissionen hæfter sig ved, at branden den 7. januar og røgudviklingen den 16. januar opstod efter at 787’eren havde fløjet mindre end 100.000 flyvetimer. Derfor stiller havarikommissionen kraftigt spørgsmålstegn ved grundigheden af certificeringsprocessen.

Første gang
Dreamliner’en er forsynet med to batterier, der bruges til at starte den generator, som forsyner flyet med strøm, når motorerne ikke er tændt. For at spare vægt har Boeing erstattet traditionelle batterier med lithium-ion batterier, som også bruges i bærbare computere. De vejer mindre, men brandrisikoen er også langt større. Det er første gang Boeing bruger denne batteritype i en flytype. Hos konkurrenten Airbus planlægger man at installere de første lithium-ion batterier i den kommende Airbus A350XWB, der skal tage konkurrencen op mod netop Boeing 787 Dreamliner.

Med særlig tilladelse fra luftfartsmyndighederne fløj Boeing torsdag et Dreamliner-fly tilbage til Boeing-fabrikkerne i Everett i staten Washington fra Dallas i Texas, hvor det var blevet malet og havde stået siden udstedelsen af flyveforbuddet. Flyvningen foregik udramatisk.