Lufthavnene i Aalborg og Aarhus har været nødsaget til at reducere antallet af medarbejdere som følge af nedgang i trafikken efter Cimber Sterlings konkurs. Samlet må de to lufthavne skære omkring 10 procent af medarbejderstaben væk.
Cimber Sterlings nylige konkurs havde ikke alene en direkte konsekvens for de mere end 400 medarbejdere, der ikke har kunnet sikres beskæftigelse til. Konkursen har også nogle følgevirkninger i de danske indenrigslufthavne.
Således har lufthavnene i Aalborg og Aarhus i denne uge været nødsaget til at reducere medarbejderstaben med op til 10 procent. Samletvil omkring 25 stillinger skulle nedlægges i de to lufthavne.
I Aarhus Lufthavn havde man ved konkursen 41 ugentlige flyafgange med Cimber Sterling på indenrigsruten til København. SAS har sidenhen indsat større fly på flere afgange, men det efterlader stadig lufthavnen med en reduktion i passagertallet på omkring 20 procent.
Det har tvunget lufthavnen til at reducere antallet af medarbejdere fra 110 til fremover 100.
“Det er en kombination af direkte afskedigelse, medarbejdere der er gået ned i tid eller tvunget ned i tid, stillinger der ikke genbesættes samt orlovsordninger. Når det hele slår igennem har vi barberet 10 procent af vores lønomkostninger,“ siger lufthavnesdirektør Ole Paaske fra Aarhus Lufthavn til CHECK-IN.dk.
Lufthavnsdirektøren bekræfter, at personalereduktionerne har fundet sted i de afdelinger, der er beskæftiget med håndtering af passagerer og fly. Den tekniske afdeling er således ikke berørt.
Også afskedigelser i Aalborg
Men det er ikke kun Aarhus Lufthavn, der er blevet ramt af Cimber Sterlings konkurs. Situationen er nogenlunde den samme i Aalborg Lufthavn, der ved konkursen havde 50 ugentlige afgange med Cimber Sterling på indenrigsruten til København.
“Vi har været nødsaget til at reducere medarbejdertallet fra 188 til 174 medarbejdere. Men det er gjort i et fantastisk samarbejde med de faglige organisationer, der har udvist forståelse for situationen,“ siger lufthavnsdirektør Søren Svendsen fra Aalborg Lufthavn.
Han forklarer, at det først og fremmest er medarbejdere beskæftiget med indcheckning og gatehandling, der er blevet berørt af afskedigelserne.
På indenrigsruten til Aalborg har Norwegian siden Cimber-konkursen indsat en ekstra daglig frekvens, således at der i dagtilbydes syv daglige rotationer. Samtidig har SAS indsat større fly på en række afgange,hvilket betyderat størstedelen af den mistede sædekapacitet er blevet erstattet.
Aalborg Lufthavn kan således tilbyde 15hverdagsafgange på indenrigsruten til København, hvilket er noget mindre end de 24 afgange, som lufthavnen kunne mønstre, da tre operatører var inde i billedet. Men situationen er væsentligt bedre end i Aarhus Lufthavn, der i øjeblikket er nede på seks daglige flyafgange til hovedstaden.