Air Asia X overvejer fremtid for lavprisruter fra Asien til Europa

Det succesfulde malaysiske lavprisflyselskab Air Asia X har svært ved at skabe lønsom økonomi i selskabets langdistanceruter fra Kuala Lumpur til London og Paris, som angiveligt er lukningstruede. Det giver anledning til spekulationer om fremtiden for Norwegians langdistanceruter.

Der har gennem tiden været mange planer for etablering af langdistance lavprisruter, men det er kun lykkedes for ganske få selskaber at opnå succes med forretningsmodellen.

Et af disse er Air Asia X, der hidtil har været regnet som et af de selskaber, der har været i stand til at skabe en lønsom operation blandt andet på ruter fra Kuala Lumpur til London og Paris. Men nu rammer krisen tilsyneladende også det malaysiske lavprisflyselskab.

Ifølge malaysiske medier har Air Asia X allerede truffet beslutning om at lukke ruter til fire byer. Det skulle angiveligt fremgå af en skriftlig henvendelse til landets transportministerium, hvor Air Asia X ifølge forlydender vil trække sig fraselskabets ruter til Paris, London, Mumbai og Delhi.

Det skulle angiveligt allerede ske med udgangen af februar 2012.

Overfor CHECK-IN.dk afviser Air Asia Ximidlertid mediernes udlægning.

“Artiklerne er spekulative. Vi er stadig ved at evaluere en række ruter, så der er endnu ikke truffet nogen endelig beslutning,“ siger Senthil Balan Danabalan, der er Head of Route Planning and Regulatory Affairs forAir Asia Xi en kommentar til CHECK-IN.dk.

Blandt årsagerne til selskabets ønske om at trække sig fra ruterne skulle være EU´s beslutning om at implementere CO2-kvoteafgifter fra 1. januar 2012, men også særlige visum-restriktioner og forhøjelse af lufthavnsskatter i Indien

Air Asia X startedeoperationen i LondonStansted Airport i marts 2009, men flyttede i år sine operationer til Gatwick, ligesom man i begyndelsen af året etableredeen rute til Paris-Orly lufthavnen.

Norske panderynker

Overvejelserne om fremtiden for de oversøiske Air Asia X-lavprisruter må siges at være dårligt nyt for Norwegians planer om kommendelavprisruter til Bangkok og New York.

Det norske lavprisflyselskab meldte allerede i 2009 ud, at man havde planer om at etablere lavprisflyvninger til Bangkok og New York, og i maj 2011 offentliggjorde man købet af tre nye Boeing 787 Dreamliner-fly, dersuppleredeentidligere indgået lejeaftale på to fly af samme type.

Inden sommeren 2013 vil Norwegian dermed have en flåde af mindst fire effektive og moderne langdistancefly, der skal kunne give mulighed for at tilbyde oversøiske rejser til meget konkurrencedygtige priser.

Spørgsmålet er så, om Norwegian vil være bedre til at skabe lønsomhed i lavprisflyvningerne på de lange ruter, end Air Asia X tilsyneladende er.

Sporene skræmmer, selvom Norwegian med Dreamlineren kan operere en returflyvning til Asien omkring 25.000 dollars eller 140.000kronerbilligere end eksempelvis Air Asia X. Det skyldes Dreamliner-flyets 20 %lavere brændstofforbrug sammenlignet med Airbus A340 fly, som benyttes af det malaysiske selskab.

Vælger Air Asia X at indstille flyvningerne til London og Paris kan det være et signal om, at markedet netop nu er særdeles ugunstigt for interkontinentale lavprisinitiativer.

Derfor må der nødvendigvisvære dybe panderynker hos Norwegian-chefen Bjørn Kjos, idet han indenfor de næste 6 måneder skal trykke på den knap, der skal indlede salget til selskabets kommende langdistanceruter.