Richard Clark, CEO hos Air Europa. (Foto: Globalia | PR)

Air Europa: Ny CEO med 39 års intern erfaring

Air Europa har udnævnt Richard Clark som ny administrerende direktør efter Jesus Nuno de la Rosa, som forleden meldte sin afgang. Den nye topchef vil fortsat udvikle trafikknudepunktet i Madrid.

For få dage siden blev det offentliggjort, at den administrerende direktør for Air Europa, Jesus Nuno de la Rosa, fratræder sin stilling efter lidt over tre år på posten. Nu har det spanske flyselskab fundet hans afløser internt og udnævnt Richard Clark som ny CEO.

Den nye CEO har været en del af Air Europa siden 1987, og han har spillet en central rolle i selskabets transformation og udvikling, så det er en erfaren herre, der kan sætte sig til rette i chefstolen.

Richard Clark har gennem årene stået i spidsen for strategiske områder og store projekter i selskabet, styrket Madrid Barajas-hubbets position som bro mellem Europa og det amerikanske kontinent samt konsolideret Air Europa som en nøglespiller inden for internationale forbindelser, lyder det i en pressemeddelelse.

”Jeg går ind i denne opgave med samme entusiasme som på min første dag, overbevist om, at vi med hele teamets indsats og talent vil sikre, at Air Europa fortsætter med at vokse og styrke sin position som et førende internationalt flyselskab,” siger Richard Clark.

Udnævnelsen af den nye topchef styrker ifølge Air Europa selskabets fokus på driftsmæssig excellence og international vækst. Richard Clark siger, at det er hans mål fortsat at udvikle trafikknudepunktet i Madrid i tæt samarbejde med selskabets strategiske partnere.

Turkish Airlines er ny storaktionær
I slutningen af august blev det offentliggjort, at Turkish Airlines bliver ny storaktionær i Air Europa ved at investere 300 millioner euro (godt 2,2 milliarder kroner) i selskabet. Beløbet svarer til omkring 26 procent af Air Europas aktiekapital.

Den spanske turismekoncern Globalia er fortsat hovedaktionær med en ejerandel på over 50 procent, mens luftfartskoncernen IAG bevarer sin nuværende ejerandel på 20 procent. IAG-koncernen ejer også de spanske flyselskaber Iberia, Vueling og Level.

Flere luftfartskoncerner har de seneste år bejlet til Air Europa – heriblandt Air France-KLM, Lufthansa Gruppen og IAG – men de har alle trukket sig igen, sidstnævnte som følge af en afgørelse fra EU’s konkurrencemyndigheder.

Spaniens tredjestørste flyselskab
Air Europas flåde består af 55 Boeing-fly fordelt på Boeing 737-800 og 737 MAX samt to varianter af Boeing 787 Dreamliner.

Selskabet havde i 2024 over 12 millioner passagerer, hvilket var otte procent flere end året før. Det er Spaniens tredjestørste flyselskab efter Iberia og Vueling.

Air Europas hovedlufthavn er Madrids Barajas-lufthavn, og selskabet har derudover baser i Palma de Mallorca og Tenerife North. Air Europe flyver til en lang række destinationer i Europa og har langdistanceruter til både Nord- og Sydamerika samt Mellemøsten.

 

Relaterede artikler:

Jesus er færdig i Air Europa

Turkish Airlines: Vil ikke øge ejerandel i Air Europa

Officielt: Bud fra Turkish Airlines er accepteret